Για ποιους λόγους δεν ζητάμε ψυχολογική βοήθεια

Γράφει η Βέχτσαλη Ευαγγελία

Είναι πολύ συνηθισμένο οι άνθρωποι να αισθάνονται αβεβαιότητα ή και άγχος όταν πρόκειται να ξεκινήσουν ψυχοθεραπεία. Πολλές από τις ανησυχίες αυτές προέρχονται από κοινωνικά στερεότυπα γύρω από το τι σημαίνει να αναζητά κάποιος ψυχολογική στήριξη. Οι πιο συνηθισμένοι «μύθοι» που εμποδίζουν κάποιον στην έναρξη της ψυχοθεραπείας είναι οι εξής:

«Τα προβλήματά μου δεν είναι τόσο σοβαρά».

Συχνά οι άνθρωποι θεωρούν ότι ψυχολογική στήριξη χρειάζονται αυτοί που αντιμετωπίζουν πολύ σοβαρά προβλήματα και βλέπουν τη ψυχοθεραπεία ως την τελευταία λύση. Αν και πρόκειται για μια αρκετά διαδεδομένη άποψη, η αλήθεια είναι ότι η αναζήτηση υποστήριξης το συντομότερο δυνατόν, βοηθά το άτομο να αισθανθεί καλύτερα πιο γρήγορα και να ανταποκριθεί πιο άμεσα στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει.

«Πρέπει να λύνω μόνος μου τα προβλήματά μου».

«Αν ξεκινήσω θεραπεία, τότε αυτό θα συνεχιστεί για πάντα;»

Κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Η διάρκεια της ψυχοθεραπείας είναι ένα ζήτημα που συζητάτε με τον ψυχοθεραπευτή σας και η τελική απόφαση είναι δική σας. Οι άνθρωποι μπορούν να επωφεληθούν από ποικίλης διάρκειας παρεμβάσεις ανάλογα με το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν και τις ιδιαίτερες ανάγκες τους (π.χ. συμβουλευτική που μπορεί να ολοκληρωθεί σε μία μόνο συνάντηση ή ψυχοθεραπεία που συνήθως χρειάζεται περισσότερο χρόνο).

«Θα πρέπει να αποκαλύψω όλες τις ενδόμυχες σκέψεις μου στον ψυχοθεραπευτή».

Ως θεραπευόμενος/η, είναι δική σας επιλογή τι και πόσο θα αποκαλύψετε στον θεραπευτή σας. Ο ρυθμός της θεραπείας ορίζεται από εσάς τους ίδιους. Ο ψυχοθεραπευτής βρίσκεται εκεί για να σας βοηθήσει με έναν τρόπο που εσείς αισθάνεστε άνετα. Αυτή η συνεργασία ενισχύει την εμπιστοσύνη ανάμεσα σε εσάς και τον θεραπευτή σας και προμηνύει ένα επιτυχημένο θεραπευτικό αποτέλεσμα.

«Θα αισθανθώ ότι με κατακρίνει».

Συχνά οι άνθρωποι αισθάνονται ευάλωτοι όταν συζητούν για αυτά που αισθάνονται. Ανησυχούν για το τι μπορεί να σκεφτεί ο ψυχοθεραπευτής για αυτά που του αναφέρουν. Στην πραγματικότητα, ο ψυχοθεραπευτής βρίσκεται εκεί για να ακούσει παρά για να κρίνει, προκειμένου να σας προσφέρει μια προοπτική ώστε να αντιμετωπίσετε αυτό που σας βασανίζει. Αν παρόλα αυτά αισθάνεστε ότι περνάτε από «δίκη», τότε καλό είναι να το συζητήσετε ανοιχτά στη θεραπεία σας για να γίνουν κατανοητά αυτά που νιώθετε και λειτουργούν ως πιθανό εμπόδιο στην εξέλιξή σας.

«Φοβάμαι μήπως βασιστώ υπερβολικά στον ψυχοθεραπευτή μου».

Θα πρέπει να σας είναι ξεκάθαρο ότι στόχος της θεραπείας δεν είναι να αποκτήσετε εξαρτημένη σχέση με τον θεραπευτή σας αλλά να γίνετε ανεξάρτητοι. Πρόκειται για μια σχέση συνεργασίας μέσα από την οποία θα μάθετε πώς μπορείτε να δείχνετε εμπιστοσύνη στις δικές σας δεξιότητες ώστε να τις εφαρμόσετε και μετά το πέρας της θεραπευτικής παρέμβασης.

«Αν αναφέρω κάτι τότε αυτό σημαίνει ότι πρέπει να το αλλάξω».

Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στις σκέψεις και στις πράξεις. Για παράδειγμα, το να συζητήσετε με τον θεραπευτή σας κάποιες αρνητικές σκέψεις που έχετε για μία προσωπική σας σχέση, αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να τερματίσετε τη σχέση αυτή. Μιλώντας για θέματα που σας απασχολούν με τον θεραπευτή σας, θα ανακαλύψετε καινούριους τρόπους διαχείρισης των δυσκολιών σας που μέχρι πρότινος δεν σας ήταν εμφανείς.

«Ανησυχώ για αυτά που θα μάθω για τον εαυτό μου».

Τις περισσότερες φορές, η ελλιπής αυτεπίγνωση είναι αυτή που μας δημιουργεί δυσκολίες και παρεμβαίνει στην ευτυχία μας. Το να γνωρίζουμε τον εαυτό μας, μας εφοδιάζει με περισσότερο έλεγχο γύρω από τη ζωή μας. Αν νιώθετε αμφιβολία, τότε συζητήστε το με τον ψυχοθεραπευτή σας προκειμένου να βρείτε έναν ρυθμό στη θεραπεία με τον οποίο αισθάνεστε άνετα. Μην ξεχνάτε ότι η θεραπεία εστιάζετε σε εσάς τους ίδιους.

Τα πιο συνηθισμένα ψυχοθεραπευτικά οφέλη είναι:

Μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση

Βελτιωμένη διάθεση

Μειωμένο άγχος και μειωμένη κατάθλιψη

Καλύτερη λήψη αποφάσεων

Βελτίωση σχέσεων

Ευχαρίστηση από την εργασία

Ψυχολόγος

Εθν. Αντίστασης 10, Σκύδρα

23810 82930, litveh@yahoo.gr