Οξειδωτικό Στρές | PellaNews

Οξειδωτικό Στρές

Γράφει η Τριανταφυλλίδου Νίκη Διαιτολόγος-Διατροφολόγος*

Τι είναι το οξειδωτικό στρές;

Το οξειδωτικό στρες αντιπροσωπεύει μια διαταραχή της ισορροπίας μεταξύ της παραγωγής δραστικών μορφών οξυγόνου και της ικανότητας ενός βιολογικού συστήματος να αδρανοποιεί τα τοξικά αυτά μόρια και να επισκευάζει τις βλάβες που προκαλούν. Οι δραστικές μορφές οξυγόνου βλάπτουν όλα τα συστατικά του κυττάρου, συμπεριλαμβανομένων των πρωτεϊνών, των λιπιδίων και του DNA.

Το οξειδωτικό στρές παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη πολλών καρδιαγγειακών παθήσεων, όπως η αθηροσκλήρυνση, η υπέρταση, η βλάβη ισχαιμίας-επαναιμάτωσης και η καρδιακή ανεπάρκεια.

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που σχετίζονται με το οξειδωτικό στρές και που οδηγούν στην ανάπτυξη αυτών των ασθενειών. Επιπλέον, η διαδικασία της γήρανσης σχετίζεται με το οξειδωτικό στρές στα αγγεία και στην καρδιά, η οποία οδηγεί στην εξέλιξη της καρδιαγγειακής νόσου. 

Η υπερβολική παραγωγή ελευθέρων ριζών εξασθενεί τους αντιοξειδωτικούς μηχανισμούς οδηγεί στην εμφάνιση του οξειδωτικού στρες και επάγει την απόπτωση. Οι ελεύθερες ριζες αντιδρούν με το DNA, τις πρωτεΐνες και τα λιπίδια, με αποτέλεσμα την έναρξη της εκφυλιστικής διαδικασίας, και τελικά, την ανάπτυξη πολλών σοβαρών ασθενειών αλλά και της γήρανσης. Παρά το γεγονός ότι η γήρανση είναι μια φυσική διαδικασία, επιταχύνεται με την παραγωγή ελευθέρων ριζών.

Το οξειδωτικό στρες είναι μια ανισορροπία μεταξύ της παραγωγής των ελευθέρων ριζών στα κύτταρα και στη βιολογική ικανότητα να αποτοξινώνει τα δραστικά ενδιάμεσα ή να επισκευάζει τη βλάβη που προκαλείται.

Αντιοξειδωτικά:μηχανισμός άμυνας του οργανισμού

Όταν το οξειδωτικό στρές είναι αυξημένο ενεργοποιούνται οι φυσιολογικοί μηχανισμοί άμυνας του οργανισμού-τα αντιοξειδωτικά-όπου δεσμέυουν και εξουδετερώνουν τις ελέυθερες ρίζες και τις μετατρέπουν σε μη τοξικές.

Ο ρόλος των αντιοξειδωτικών:

Προστατέυουν τις κυτταρικές μεμβράνες

Δρούν καρδιοπροστατευτικά

Ασκούν αντικαρκινική δράση

Βελτιώνουν τις πνευματικές ικανότητες και την ψυχική διάθεση

Διατηρούν το δέρμα ελαστικό

Προστατέυουν τα οστά και τις αρθρώσεις

Βελτιώνουν την όραση

Δρούν αντιαλλεργικά

Προστατέυουν άλλες θρεπτικές ουσίες στον οργανισμό

Πηγές αντιοξειδωτικών

Βιταμίνη Α

Αυγό,γαλακτοκομικά,συκώτι,ιχθυέλαια

Βιταμίνη C

Εσπεριοειδή,φράουλες,ντομάτα,λάχανο,

Πιπεριά,μαρούλι,μπρόκολο,κουνουπίδι κ.α

Β-καροτένιο

Εσπεριοειδή,λαχανικά πράσινου,κίτρινου και πορτοκαλί χρώματος,ντομάτες

Βιταμίνη Ε

Ελαιόλαδο,δημητριακά,αυγά,αμύγδαλα,καρύδια κ.α

Σελήνιο

Κρέας,θαλασσινά,ελιές,ξηροί καρποί,φρούτα,δημητριακά κ.α

Φλαβονοειδή

Αρακάς,μέλι,μήλα,φασολάκια,εσπεριοειδή,κρεμμύδια

Ψευδάργυρος

Δημητριακά,όσπρια,θαλασσινά,αυγά

Ανθοκυανίνες

Κεράσια,κουνουπίδι,μπρόκολο,σταφύλια,φράουλες

Ελλαγικό οξύ

Βατόμουρα,κεράσια,σταφύλια,φράουλες

Λυκοπένιο

Ντομάτα,καρπούζι,πιπεριές

Φαινόλες

Ελαιόλαδο,ελιές,κακάο,μπρόκολο

Συνένζυμο Q10

Σαρδέλα,σκουμπρί,σόγια

Τρόποι για να αυξήσετε τα αντοξειδωτικά

Υιοθετήστε ένα μεσογειακό τρόπο διατροφής

Τρώτε καθημερίνα φρούτα και λαχανικά κυρίως φρέσκα

Διαλέξτε τα φρούτα σε φυσιολογικό μέγεθος και όχι τα γυαλιστερά και φανταχτερά

Μην αποθηκέυετε τα φρούτα και τα λαχανικά πάνω από 3-4 ημέρες στο ψυγείο

Πλένετε πολυ καλά τα φρούτα και τα λαχανικά και αφαιρέστε την φλούδα αν χρειαστεί

Τρώτε φρούτα ως γέυμα και όχι σαν επιδόρπιο

Συνδυάστε λαχανικά διάφορων χρωμάτων

Προτιμήστε να τα μαγειρέψετε στον άτμο απ΄οτι να τα βράσετε

Προσθέστε στα φαγητά και τις σαλάτες  αρωματικά βότανα,μπαχαρικά και καρυκέυματα.

* Σαφραμπόλεως 4 Σκύδρα,τηλ.2381400502,6974238581,

email:nickitria@gmail.com