«Κακές συνήθειες» | PellaNews

«Κακές συνήθειες»

Γράφει η Βέχτσαλη Ευαγγελία

Υπάρχουν κάποιες συνήθειες που όλοι έχουμε υιοθετήσει, άλλος λιγότερο άλλος περισσότερο, οι οποίες στέκονται εμπόδιο στην ευτυχία και τη λειτουργικότητά μας. Πρόκειται για συνήθειες που είναι δύσκολο να τις εντοπίσουμε μιας και δεν γίνονται εύκολα αντιληπτές από εμάς τους ίδιους.  Ωστόσο  τις γνωρίζουμε, χωρίς όμως να αναγνωρίζουμε τον βαθμό  της  παρουσίας  τους στη ζωή μας. Κάτι τέτοιο θα μας βοηθούσε στο να τις αμφισβητήσουμε. Είναι ενσωματωμένες και έχουν χαρακτήρα «ρουτίνας» και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να τις θεωρούμε απόλυτα φυσιολογικές. Για παράδειγμα, όταν λέτε «ξέρω ότι πρέπει να αθλούμαι περισσότερο αλλά…»,  «δεν παίρνω τις καλύτερες αποφάσεις όταν πίνω πολύ αλλά…», «μάλλον θα έπρεπε να βγαίνω πιο συχνά έξω αλλά…»

Μετά από κάθε «αλλά» υπάρχει μία δικαιολογία που εν τέλει δεν εξηγεί τον λόγο που δεν προβαίνουμε σε καλές επιλογές για εμάς τους ίδιους, ενώ επιπρόσθετα συντηρεί μοτίβα που σαμποτάρουν την ποιότητα της ζωής μας. Προκειμένου να απαλλαγούμε από αυτά, αξίζει να εξετάσουμε ποια είναι τα βασικότερα χαρακτηριστικά που έχουν ως κοινό αυτού του τύπου οι δηλώσεις και παρεμποδίζουν την ενεργητικότητα, την αισιοδοξία και την ευτυχία μας.

Παράπονα. Το να εκφράζουμε παράπονα με τη μορφή γκρίνιας είναι κυριολεκτικά ο «εχθρός» της ευτυχίας. Μας προσφέρει μία στιγμιαία ανακούφιση αλλά ουσιαστικά δεν μας  βοηθάει καθόλου μακροπρόθεσμα. Είναι απόλυτα φυσιολογικό να νιώθουμε ενόχληση, ειδικά όταν αυτό μας κινητοποιεί στο να βρούμε τρόπους για να βελτιώσουμε και να αναπτύξουμε τον ίδιο μας τον εαυτό. Τα χρόνια παράπονα όμως, χωρίς να συνοδεύονται από πράξεις, σφυρηλατούν έναν αρνητικό τρόπο σκέψης που χαρακτηρίζεται από πεσιμισμό και απελπισία. Ενισχύουν επιπλέον μία αίσθηση αδυναμίας όταν μας συμβαίνει κάτι που μας απογοητεύει. Απορροφούν την ενέργειά μας και γίνονται μία χρόνια πηγή αποθάρρυνσης τόσο για εμάς όσο και για τους άλλους. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα μια στάση απάθειας που κυριολεκτικά αφαιρεί την χαρά από τη ζωή μας.

Αμέλεια. Όπως και να το δικαιολογούμε, το να παραμελούμε τη φροντίδα του εαυτού μας μπορεί να οδηγήσει σε σωματική ασθένεια, ψυχική δυσφορία και καταπόνηση του νου. Δεν μπορούμε να απολαύσουμε τη ζωή ή να αναπτύξουμε ανθεκτικότητα στις δύσκολες περιστάσεις, όταν δεν κοιμόμαστε αρκετά, όταν δεν γυμναζόμαστε καθόλου, όταν υιοθετούμε μη υγιείς  τρόπους διατροφής ή όταν κάνουμε κατάχρηση ουσιών (π.χ. αλκοόλ, νικοτίνη κλπ). Ο νους μας «διψά» για διέγερση, το σώμα μας λαχταράει την κίνηση και ο ψυχισμός μας αναζητά μία συναισθηματική ισορροπία. Όταν  τα αγνοούμε όλα αυτά και υιοθετούμε συνήθειες που ενισχύουν την παραμέληση του εαυτού μας, τότε κατασκευάζουμε έναν τρόπο ζωής που θα έχει ως αποτέλεσμα την κατάθλιψη και το άγχος.

Αναβλητικότητα. Πολύ συχνά γνωρίζουμε τι είναι αυτό που πρέπει να κάνουμε και όμως δεν αναλαμβάνουμε δράση, η αναβλητικότητα έχει σαν αποτέλεσμα «χαμένες ευκαιρίες» και  τύψεις. Τροφοδοτεί την απομόνωση, τη δυσπιστία και τη συναισθηματική ανασφάλεια. Όταν συνεχώς αναβάλλουμε να κάνουμε οτιδήποτε τότε στερούμε από τον εαυτό μας μία καλύτερη ποιότητα ζωής.

Προκειμένου λοιπόν να απαλλαγείτε  από αυτές τις «κακές συνήθειες» μπορείτε  να κάνετε τα εξής:

Καταγράψτε σε μία λίστα τις συνήθειες που επιθυμείτε να αλλάξετε προκειμένου να σας είναι ξεκάθαρες ποιες είναι αυτές.

Φτιάξτε ένα πλάνο δράσης το οποίο θα περιλαμβάνει τα βήματα που μπορείτε να κάνετε σήμερα κιόλας, προκειμένου να αντιμετωπίσετε αυτές τις συνήθειες.

Ζητήστε υποστήριξη σε περίπτωση που νιώθετε ότι χρειάζεστε επιπλέον βοήθεια, είτε από την οικογένειά σας, είτε από το ευρύτερο περιβάλλον σας. Βρείτε άτομα που θα σας εμπνεύσουν και θα σας υποστηρίξουν  προκειμένου να προχωρήσετε στις αλλαγές που επιθυμείτε ώστε να βελτιώσετε  την ποιότητα της ζωής σας.

Ψυχολόγος

Εθν. Αντίστασης 10, Σκύδρα

23810 82930