Βιταμίνη D | PellaNews

Βιταμίνη D

Γράφει η Τριανταφυλλίδου Νίκη Διαιτολόγος-Διατροφολόγος*

Τον τελευταίο καιρό γίνετε λόγος για την συσχέτιση της βιταμίνης D  και του κορωναιού.H Βιταμίνη D είναι ένα θρεπτικό συστατικό που μπορούμε να το λάβουμε είτε μέσω της διατροφής είτε από τον ήλιο.Η Βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την απορρόφηση του ασβεστίου από το έντερο και την εναπόθεση του στα οστά. Χωρίζεται σε 2 ενώσεις την D2 και την D3.Η πρώτη παράγεται από ζυμομύκητες και προστίθεται στα τρόφιμα ενώ η δεύτερη παράγεται στο δέρμα με την έκθεση στον ήλιο καθώς και με την λήψη ζωικών προιόντων. 

Βιταμίνη D και ήλιος

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει την έκθεση του προσώπου και των χεριών για 30λεπτά στον ήλιο την ημέρα προκειμένου να εξασφαλιστεί η επαρκής παραγωγή της βιταμίνης D .Αν παραχθεί επιπλέον ποσότητα αποθηκεύεται στον λιπώδη ιστό αν και είναι δύσκολο να λάβει ο οργανισμός μεγάλη ποσότητα καθώς υπάρχει ένας μηχανισμός αυτορύθμισης όπου διασπάει την D σε μη δραστικά ανάλογα.Τα άτομα όπου είναι κλεισμένα στο σπίτι ή καλύπτονται  με ρούχα βρίσκονται σε υψηλό κίνδυνο έλειψης της D καθώς και άτομα με σκούρο δέρμα καθώς ο χρωματισμός τους εμποδίζει την ακτινοβολία να παράγει την D2.Ομοίως και η συχνή χρήση αντηλιακού όπου συστήνεται για την αποφυγή καρκίνου του δέρματος μπλοκάρει την απορρόφηση της.

Διαιτητική βιταμίνη D-πηγές

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προτείνει την πρόσληψη 5μg D /ημέρα για παιδιά και ενήλικες μέχρι 50ετών,10μg για άτομα 51-65 ετών και 15μg για άτομα πάνω απο 65 ετών.Οι συστάσεις όμως μπορεί να διαφέρουν από χώρα σε χώρα.Το ανώτατο ασφαλές όριο σύμφωνα με την Ευρωπαική Επιστημονική Επιτροπή Τροφίμων είναι 25μg /ημέρα για βρέφη και παιδιά μέχρι 10 ετών,30μg/ημέρα για τον υπόλοιπο πληθυσμό αντίθετα το Ινστιτούτο Ιατρικής των ΗΠΑ ορίζει ανώτατο όριο τα 25μg/ημέρα για βρέφη 0-6 μηνών,35μg για βρέδη 6-12 μηνών,62,5μg για παιδιά 1-3 ετών,τα 75μg/ημέρα για παιδιά 4-8 ετών και τα 100μg/ημέρα για άτομα πάνω απο 9 ετών.

Πηγές

Λιπαρά ψάρια(σολομός,σαρδέλα,σκουμπρί)

Συκώτι ψαριού και τα έλαια του

Κρόκος αυγού

Εμπλουτισμένα δημητριακά

Γάλα και βούτυρο

Τι προκαλεί η έλειψη της βιταμίνης D 

Mειωμένα επίπεδα ασβεστίου και φωσφόρου

Ραχίτιδα στα παιδιά επιβραδύνοντας την ανάπτυξη τους

Οστεομαλάκυνση και οστεοπόρωση στους ενήλικες

Κατάγματα

Επιπλέον μπορει να συνδεθεί με 

Σκλήρυνση κατά πλάκας

Σακχαρώδη διαβήτη

Καρκίνο

Καρδιακή νόσο

Ψυχιατρική νόσο

Αυτοάνοσα

Συμπτώματα έλειψης 

Κόπωση

Μυική αδυναμία

Κράμπες

Πόνος στις αρθρώσεις

Αδυναμία συγκέντρωσης

Κεφαλαλγίες

* Σαφραμπόλεως 4 Σκύδρα,τηλ.2381400502,6974238581,

  email:nickitria@gmail.com