close search results icon

Αυτοψία Σκρέκα σε σούπερ μάρκετ για «καθαρές τιμές» στο ράφι - Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

Αυτοψία Σκρέκα σε σούπερ μάρκετ για «καθαρές τιμές» στο ράφι - Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

Μπαίνοντας στην τελική ευθεία για τις γιορτές, τα καταστήματα υποδέχονται τους καταναλωτές στο πλαίσιο του εορταστικού ωραρίου λειτουργίας. Αρκετοί είναι όσοι πραγματοποιούν έρευνα αγοράς ή ρίχνουν διερευνητικές ματιές συγκρίνοντας ποιότητα και τιμές, προτού αγοράσουν δώρα και τα απαραίτητα για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι.

Νωρίτερα ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας πραγματοποίησε επίσκεψη σε σούπερ μαρκετ στη Λένορμαν προκειμένου να δει από κοντά την πορεία του μέτρου “μόνιμη μείωση τιμής”. «Ο καταναλωτής πρέπει κατ΄αρχήν να κοιτάει το καρτελάκι, το οποίο υποδηλώνει ότι ένα προϊόν έχει ενταχθεί στην Πρωτοβουλία “μόνιμης μείωσης τιμής” επειδή έχει ελεγθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης. Διαβεβαιώνεται έτσι ότι πραγματικά ο προμηθευτής έχει μειώσει την τιμή του προϊόντος αυτού για τους επόμενους έξι μήνες» ενημέρωσε ο κ. Σκρέκας.

Αυτοψία Σκρέκα σε σούπερ μάρκετ για «καθαρές τιμές» στο ράφι

«Από εκεί και πέρα, και το καλάθι του νοικοκυριού και η Πρωτοβουλία «Μόνιμης Μείωσης Τιμής» δίνουν τη δυνατότητα στα νοικοκυριά και στην ελληνική οικογένεια να έχουν πρόσβαση σε πιο χαμηλές τιμές στα προϊόντα τα οποία τους ενδιαφέρουν.

Στην Πρωτοβουλία Μόνιμης Μείωσης Τιμής έχουν ενταχθεί σχεδόν 1.300 διαφορετικά προϊόντα. Επώνυμα προϊόντα από μεγάλους προμηθευτές και βεβαίως ταυτόχρονα συνεχίζονται οι έλεγχοι για την αισχροκέρδεια» πρόσθεσε ο υπουργός και υπογράμμισε πως «οι έλεγχοι είναι ακόμα πιο εντατικοί την περίοδο των Χριστουγέννων».

«Έλεγχοι», όπως σημείωσε «για να αποτρέψουμε φαινόμενα αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και παραπλανητικών εκπτώσεων, αλλά και αθέμιτης κερδοφορίας. Κάθε εβδομάδα, εφόσον υπάρχουν παραβάτες, επιβάλλονται βαριά πρόστιμα και αυτά τα πρόστιμα ανακοινώνονται».

«Κάθε φορά που επιβάλλεται ένα πρόστιμο, την επόμενη στιγμή οι εταιρείες συμμορφώνονται – Διορθώνουν τους τιμοκαταλόγους»

Όπως ενημέρωσε ο υπουργός «κάθε φορά που επιβάλλεται ένα πρόστιμο βλέπουμε ότι την επόμενη στιγμή οι εταιρείες διορθώνουν τους τιμοκαταλόγους, έτσι ώστε για παράδειγμα αν έχουν βρεθεί να παραβιάζουν το πλαφόν στο κέρδος, να προσαρμόσουν τα προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές ώστε να μην ξεπερνούν το πλαφόν στο κέρδος το οποίο έχουμε θέσει εμείς με νόμο».

«Προτεραιότητα της κυβέρνησης το γιορτινό τραπέζι της ελληνικής οικογένειας να είναι γεμάτο με προϊόντα»

Από την αυτοψία που πραγματοποίησε σήμερα σε σούπερ μάρκετ διαπίστωσε πως «τα προϊόντα τα οποία έχουν ενταχθεί στο καλάθι των Χριστουγέννων στο γιορτινό καλάθι έχουν χαμηλότερες τιμές απ ότι το προηγούμενο διάστημα, που σημαίνει ότι εδώ κάνουμε μια προσπάθεια και οι επιχειρήσεις να μειώσουν τις τιμές ώστε να μπορεί να έχει πρόσβαση ο καταναλωτής σε προϊόντα τα οποία είναι απαραίτητα για αυτές τις ημέρες».

Έρευνα του ΕΤ για το Χριστουγεννιάτικο καλάθι: Αποκλίσεις έως και άνω του 40% στις τιμές των προϊόντων

Μπορεί η κυβέρνηση να έχει επιστρατεύσει κάθε διαθέσιμο όπλο στη μάχη κατά της ακρίβειας, ωστόσο ο πληθωρισμός των τροφίμων παραμένει υψηλός, ενώ ερωτηματικά γεννά η στάση των σούπερ μάρκετ, που συμμορφώνονται μεν με τα μέτρα, αλλά οι τιμές από αλυσίδα σε αλυσίδα παρουσιάζουν μεγάλες αποκλίσεις.

Τελευταίο παράδειγμα, το χριστουγεννιάτικο καλάθι που τέθηκε σε ισχύ πριν από λίγες ημέρες προκειμένου να συγκρατήσει σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα επίπεδα τις τιμές για το εορταστικό τραπέζι.

Παρά το γεγονός ότι στο καλάθι εντάσσονται «φθηνά» προϊόντα για να μπορέσουν να τα αγοράσουν τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, έρευνα που πραγματοποίησε ο «Ε.Τ.» της Κυριακής δείχνει ότι η «ψαλίδα» των τιμών ξεπερνά ακόμα και το 40% σε ορισμένα προϊόντα, ενώ στο σύνολο του καλαθιού η διαφορά ακριβότερης και φθηνότερης αλυσίδας διαμορφώνεται στο 20%.

Ενδεικτικά, η μεγαλύτερη απόκλιση παρατηρείται στην τιμή του αρνιού, όπου στη μια αλυσίδα κοστίζει 8,9 ευρώ και σε άλλη 12,55 ευρώ το κιλό, δηλαδή 41% ακριβότερα, ενώ στις υπόλοιπες κυμαίνεται μεταξύ 10,4 και 10,79 ευρώ το κιλό. Αντίστοιχα, η «ψαλίδα» τιμών για το κατσίκι ανοίγει στο 39,3%, καθώς στη μια αλυσίδα πωλείται 9,9 ευρώ και στην άλλη 13,79 ευρώ το κιλό. Όπως αναφέρει κορυφαίο στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, «οι διαφορές αυτές είναι αδικαιολόγητες, καθώς όλες οι αλυσίδες έχουν στο καλάθι τους κρέατα ελληνικής προέλευσης και παραγγέλνουν μεγάλες ποσότητες, σε αντίθεση με τα κρεοπωλεία. Τι νόημα έχει να βάζεις στο καλάθι ένα προϊόν στην ίδια τιμή που πωλείται και στα κρεοπωλεία;». Κοινή, σχεδόν, τιμολογιακή πολιτική ακολούθησαν τα σούπερ μάρκετ στη γαλοπούλα, την οποία διαθέτουν στην τιμή των 4,90 ευρώ το κιλό, με εξαίρεση μία μόνο αλυσίδα που την πουλά 14% ακριβότερα, στα 5,59 ευρώ.

Αντίστοιχη εικόνα καταγράφεται και στα γλυκά (τσουρέκι, βασιλόπιτα, σοκολάτα) που περιέχει το χριστουγεννιάτικο καλάθι. Το τσουρέκι κοστίζει από αλυσίδα σε αλυσίδα από 4,11 έως 5,77 ευρώ το κιλό (σ.σ.: αναγωγή σε κιλό) με την ψαλίδα να διαμορφώνεται στο 40,4%, ενώ το 37,5% αγγίζει η διαφορά στις βασιλόπιτες μεταξύ του φθηνότερου και ακριβότερου σούπερ μάρκετ. Είναι ενδεικτικό ότι η βασιλόπιτα-τσουρέκι ίδιας μάρκας των 450 γραμμαρίων στη μια αλυσίδα πωλείται 3 ευρώ (6,67 ευρώ/ κιλό) και στην άλλη 3,60 ευρώ (8 ευρώ/κιλό), δηλαδή 20% ακριβότερα, παρά το γεγονός ότι και οι δύο βρίσκονται στο καλάθι. Από 0,63 έως 0,88 ευρώ διατίθεται στα ράφια και η σοκολάτα γάλακτος 100 γραμμαρίων, με την απόκλιση να διαμορφώνεται στο 39,7%.

Τα νοικοκυριά για να επιτύχουν καλύτερες τιμές θα πρέπει να πραγματοποιήσουν ενδελεχή έρευνα μέσα από την πλατφόρμα e-katanalotis, όπου είναι αναρτημένα τα καλάθια και θα ανανεώνονται κάθε εβδομάδα μέχρι τις 3 Ιανουαρίου, οπότε και θα λήξει το μέτρο. Αλλωστε, ο πληθωρισμός έχει αλλάξει τις καταναλωτικές συνήθειες, με τους καταναλωτές να επισκέπτονται πάνω από δύο σούπερ μάρκετ για να γλιτώσουν ό,τι μπορούν από τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Εως και 100% ακριβότερα πωλούνται τα οπωροκηπευτικά προϊόντα από αλυσίδα σε αλυσίδα, όπως προκύπτει από τα καλάθια των οπωροκηπευτικών που είναι αναρτημένα στην πλατφόρμα e-katanalotis, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ο «Ε.Τ.» της Κυριακής, λαμβάνοντας τις χαμηλότερες τιμές των προϊόντων από κάθε σούπερ μάρκετ.

Η μεγαλύτερη «ψαλίδα» τιμής (+92,1%) καταγράφεται στο μπρόκολο, το οποίο κυμαίνεται από 2,29 έως 2,68 ευρώ το κιλό, ωστόσο σε μια αλυσίδα η τιμή του αγγίζει ακόμα και τα 4,4 ευρώ το κιλό! «Στα μπρόκολα, στα λάχανα και στα κουνουπίδια οι τιμές φέτος είναι αυξημένες κατά 20%-30% λόγω μειωμένης παραγωγής», σημειώνει στον «Ε.Τ.» εκπρόσωπος του πρωτογενούς τομέα, σημειώνοντας ωστόσο ότι στα φρούτα η εικόνα είναι λίγο καλύτερη. Από 0,69 έως 1,08 ευρώ το κιλό πωλούνται στα σούπερ μάρκετ τα ξερά κρεμμύδια, με τη διαφορά μεταξύ ακριβότερης και φθηνότερης αλυσίδας να αγγίζει το 56,5%, ενώ αντίστοιχη εικόνα παρατηρείται και στα μήλα στάρκιν, με την τιμή τους να κυμαίνεται από 1,1 έως και 1,68 ευρώ το κιλό (+52,7%).

Στο 38,3% διαμορφώνεται η «ψαλίδα» μεταξύ ακριβότερης και φθηνότερης αλυσίδας για τα λάχανα, με τις τιμές τους να κινούνται από 0,60 έως 0,83 ευρώ το κιλό, ενώ από 1,34 έως 1,85 διατίθενται στα ράφια των σούπερ μάρκετ οι μπανάνες (+38%). Κατά 24,2% ακριβότερα πωλούνται τα αχλάδια από το ένα σούπερ μάρκετ στο άλλο, από 1,49 έως 1,85 ευρώ το κιλό και κατά 20% τα πορτοκάλια βαλέντσια, των οποίων η τιμή «παίζει» από 0,95 έως 1,15 ευρώ το κιλό.

Κηπευτικά προϊόντα

Μικρότερες είναι οι αποκλίσεις τιμών σε άλλα κηπευτικά προϊόντα, καθώς οι καταναλωτές μπορούν να βρουν μαρούλια από 0,58 έως 0,69 ευρώ το τεμάχιο, ενώ με εξαίρεση μια αλυσίδα που πουλά τις ντομάτες 1,63 ευρώ το κιλό, στις υπόλοιπες η επικρατούσα τιμή είναι 1,90 ευρώ.

Σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε η Ενωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας πριν από λίγες ημέρες, εκπρόσωποι του κλάδου ανέφεραν ότι το καθαρό περιθώριο προ φόρων κερδών στην Ελλάδα διαμορφώνεται στο 1,47%, όταν στο διεθνές λιανεμπόριο η κερδοφορία αγγίζει το 4-5% και τόνισαν ότι πρέπει να αντιστραφεί το σε βάρος τους κλίμα περί αισχροκέρδειας επισημαίνοντας ότι είναι μύθος ότι οι τιμές των προϊόντων στην Ελλάδα είναι οι υψηλότερες στην Ευρώπη.

«Η τελική τιμή των προϊόντων εξαρτάται από την τιμή αγοράς, το μικτό περιθώριο και τον ΦΠΑ. Αυτά δεν είναι τα ίδια σε όλη την Ευρώπη», ανέφερε ο γενικός διευθυντής της Ενωσης Απόστολος Πεταλάς, υπογραμμίζοντας ότι ειδικά ο ΦΠΑ είναι από τους υψηλότερους στη χώρα μας και οι μισθοί οι χαμηλότεροι. Ενας ακόμα επιβαρυντικός παράγοντας, σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, είναι η γεωγραφική θέση της Ελλάδας που επηρεάζει το κόστος των logistics.

eleftherostypos.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ