close search results icon

Φόβοι μην έχουμε αεροπορικά Τέμπη

Ερωτήματα για το σχέδιο τηλεδιοίκησης των αεροδρομίων. 

Βαριές επικρίσεις από τους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας αλλά και κριτική από διευθυντικά στελέχη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) δέχεται το σχέδιο της κυβέρνησης να λειτουργήσει με τηλεχειρισμό τους Πύργους Ελέγχου στα αεροδρόμια που έχουν παραχωρηθεί να τα διαχειρίζεται η Fraport.

Το συγκεκριμένο σχέδιο έχει ήδη σχολιαστεί επικριτικά από τη διεθνή (IFATCA) και την ευρωπαϊκή (ATCEUC) ένωση αεροελεγκτών, ενώ έφτασε να συζητηθεί στη Βουλή, τόσο στην Εξεταστική Επιτροπή για τα Τέμπη όσο και στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας που γνωμοδότησε για τη νέα διοίκηση της ΥΠΑ. Μάλιστα, ο Χρήστος Τσίτουρας, νυν διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), που εποπτεύει και την ΥΠΑ, κατέθεσε στην Εξεταστική για τα Τέμπη (18/12/23) ως άλλοτε πρόεδρος της ΕΡΓΟΣΕ και αναφέρθηκε σχετικά σε ιδιαίτερα δραματικό τόνο: «Η φράση που χρησιμοποιώ πολλές φορές είναι προς Θεού, να προχωρήσουμε γρήγορα σε κάποιους τομείς, μην έχουμε τα αεροπορικά Τέμπη, δυστυχώς».

Από τη δική του πλευρά, επίσης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας παραδέχτηκε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας ότι υπάρχουν πολύ σοβαρά θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν και ότι εκκρεμούν από το 2019 χωρίς να υλοποιούνται (λόγω δικαστικών εμπλοκών) επτά εργολαβίες ύψους 153 εκατομμυρίων ευρώ για τον εκσυγχρονισμό της αεροναυτιλίας. Ωστόσο, όταν ήρθε η ώρα να μιλήσει για το σύστημα τηλεχειρισμού των Πύργων Ελέγχου (Digital/Remote Towers), ανέφερε ότι το σχέδιο θα προχωρήσει, αλλά «παράλληλα» με τον έλεγχο της κυκλοφορίας από αεροελεγκτές.

Η παραπάνω αναφορά του κ. Σταϊκούρα δεν ήταν και τόσο διευκρινιστική της κατάστασης, καθώς τα συστήματα τηλεχειρισμού Πύργων Ελέγχου Αεροδρομίου κινούνται σε άλλη κατεύθυνση και όχι παράλληλα. Σε όσες χώρες του εξωτερικού δοκιμάζονται, αφορούν κυρίως μικρά απομακρυσμένα αεροδρόμια με ελάχιστες πτήσεις. Εκεί, αντί να λειτουργεί ένας Πύργος Ελέγχου που πρέπει να έχει επαρκές και κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, στήνονται κάμερες και άλλα συστήματα που μεταφέρουν την εικόνα σε κάποιο κέντρο «τηλεδιοίκησης». Από εκείνο το κέντρο, το προσωπικό υποτίθεται ότι έχει πλήρη εικόνα και μπορεί να δώσει ασφαλείς οδηγίες στα αεροπλάνα που θέλουν να προσγειωθούν ή να απογειωθούν.

Το θέμα είναι ότι στην Ελλάδα λειτουργούν δεκάδες αεροδρόμια σε νησιά, τα περισσότερα από τα οποία εξυπηρετούν και στρατιωτικούς σκοπούς. Σε πολλά από τα συγκεκριμένα νησιά, μάλιστα, καταγγέλλονται συχνά προβλήματα στις απλές τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις, ενώ τα συστήματα τηλεχειρισμού προαπαιτούν αδιάλειπτη μετάδοση εικόνας και ήχου σε υψηλότατη πιστότητα. Αντί όμως ένα τέτοιο σύστημα Digital/Remote Towers να δοκιμαστεί σε κάποιο από τα λιγότερο πολυσύχναστα και απομακρυσμένα ελληνικά αεροδρόμια, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το προορίζει για τα μεγαλύτερα, εκείνα δηλαδή που έχουν παραχωρηθεί στη Fraport.

Υπενθυμίζεται ότι στη γερμανική εταιρεία έχουν παραχωρηθεί τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Ρόδου, Σάμου, Μυτιλήνης, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Χανίων, Σκιάθου, Κω και Καβάλας. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ), η κυβέρνηση θέλει να εφαρμόσει τον τηλεχειρισμό σε 12 από αυτά, ξοδεύοντας κονδύλια ύψους 77 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στην ανακοίνωση της ΕΕΕΚΕ τονίζεται μεταξύ άλλων ότι:

1) Οι αρμόδιες Διευθύνσεις Εναέριας Κυκλοφορίας της ΥΠΑ, σε ενημερωτικό τους σημείωμα που γράφτηκε στις 11/12/2023, αναφέρουν ότι «ουδέποτε αυτές ενημερώθηκαν» και «ουδέποτε ζητήθηκαν από αυτές οι απόψεις ή ο σχολιασμός τους σχετικά με την επίμαχη μελέτη της εταιρείας Planet». Σύμφωνα με πληροφορίες, τέσσερις καθ’ ύλην αρμόδιες Διευθύνσεις της ΥΠΑ (Δ16, Δ18, Δ21 και Δ22) εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις και η ΕΕΕΚΕ τονίζει ότι αυτές «θα ήταν εγκληματικό να μη ληφθούν υπ’ όψη». Μεταξύ άλλων, αναφέρουν ότι η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι ως ιδέα δεν είναι ακόμα ώριμη για τέτοιας μεγάλης έκτασης εφαρμογή και αντενδείκνυται η δοκιμή του σε αεροδρόμια νησιωτικά ή κοντά στα ανατολικά σύνορα της χώρας.

2) Εξίσου σοβαρές ανησυχίες και επιφυλάξεις έχουν εκφράσει με επιστολές στην κυβέρνηση («Εφ.Συν.», «Οι διεθνείς αεροελεγκτές “αδειάζουν” την κυβέρνηση», 11/12/23) οι ενώσεις IFATCA (International Federation of Air Traffic Controllers’ Associations) και ATCEUC (Air Traffic Controllers European Unions Coordination), οι οποίες «θέτουν καίρια ερωτήματα σχετικά με τα κίνητρα και τους σκοπούς που κρύβονται πίσω από αυτό το δήθεν εκσυγχρονιστικό σχέδιο».

3) Οφείλουν με επαγγελματισμό να τονίσουν «τα προβλήματα, τους αντικειμενικούς περιορισμούς αλλά και τους κινδύνους τόσο για την αεροπορία όσο και για την εθνική ασφάλεια που εισάγονται από τα συστήματα Remote/Digital Towers», θυμίζοντας ότι και με αφορμή την τραγωδία των Τεμπών είχαν αναφερθεί δημοσίως «στα σοβαρότατα και ζωτικής σημασίας προβλήματα υλικοτεχνικού εξοπλισμού που ταλανίζουν εδώ και πολλά χρόνια την εναέρια κυκλοφορία». Καταλήγοντας, παραθέτουν σειρά από ερωτήματα που τα χαρακτηρίζουν εύλογα «από τη στιγμή που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αντί να λάβει υπόψη τις εισηγήσεις των καθ’ ύλην αρμόδιων Διευθύνσεων της ΥΠΑ για τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού, σκοπεύει να κατασπαταλήσει δεκάδες εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης σε ένα project αχρείαστο, επικίνδυνο και πρακτικά μη εφαρμόσιμο».

Μεταξύ άλλων, ρωτούν για την «πρόχειρη μελέτη» που ανατέθηκε απευθείας στην εταιρεία Planet αλλά και την αποδυνάμωση της παρουσίας των αεροελεγκτών και μάλιστα στην περιοχή του Αιγαίου. «Πώς ακριβώς θα υλοποιηθεί αυτό το μεγαλεπήβολο σχέδιο εγκατάστασης δώδεκα συστημάτων Remote/Digital Towers και μάλιστα σε λιγότερο από δύο χρόνια, όταν η γερμανική εταιρεία DFS που προτίθεται να αναλάβει την υλοποίησή του ξεκίνησε στη Γερμανία το 2004 το Remote Tower Control System και σχεδόν 20 χρόνια μετά δεν έχει καταφέρει να παραδώσει ούτε τρία συστήματα στη γερμανική επικράτεια;» η επόμενη ερώτηση.

Αλλο ερώτημα: «Ποιο είναι το κίνητρο για την ελληνική κυβέρνηση να οδηγεί κονδύλια σε ανταγωνιστή της ΥΠΑ (η DFS είναι ο γερμανικός πάροχος υπηρεσιών αεροναυτιλίας), ο οποίος μάλιστα έχει δηλωμένη πρόθεση για την ανάληψη του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας σε αεροδρόμια εκτός της γερμανικής επικράτειας;». Τέλος, αποκαλύπτουν ότι η Fraport προωθεί την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου εδώ και χρόνια και το υπουργείο τη «νομιμοποιεί να λαμβάνει αποφάσεις για την προμήθεια συστημάτων διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας».

πηγή: efsyn.gr

*κεντρική φώτο: EUROKINISSI

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ