close search results icon

Η... επιστήμη της παραλαβής πετρελαίου θέρμανσης

Οι ρυθμίσεις στο δίκτυο σωλήνων του βυτιοφόρου, η απόδειξη κ.α. σημεία. 

Στην παραγγελία και την παραλαβή πετρελαίου θέρμανσης, η ακρίβεια μετράει σε κάθε στάδιο και σε μεγάλο βαθμό η επιτυχία ξεκινά από την επιλογή του κατάλληλου προμηθευτή, ώστε να γεμίσει η δεξαμενή με τη σωστή ποσότητα, σε δίκαιη τιμή και με την προβλεπόμενη ποιότητα καυσίμου.

Το «ευαγγέλιο» για όσους παραλαμβάνουν πετρέλαιο θέρμανσης είναι οι κανόνες Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙΕΠΠΥ), όπως ρυθμίστηκαν το 2017 (ΦΕΚ 2983 Β/30.8.2017) και τροποποιήθηκαν σε ορισμένα άρθρα το 2018 (ΦΕΚ 4913 Β/2.11.2018), τα οποία μπορείτε να αναζητήσετε ψηφιακά από το Εθνικό Τυπογραφείο (www.et.gr). Η διαδικασία έχει αρκετές τεχνικές παραμέτρους για να διευκολύνει την παράδοση σε δύσκολα σημεία, αλλά περιγράφεται αναλυτικά ώστε να είναι σε θέση να την ελέγξει επαρκώς ο αγοραστής.

Η απόδειξη λιανικής πώλησης συνοδεύει την παράδοση πετρελαίου για θέρμανση με βυτιοφόρα σε τελικούς καταναλωτές και πρέπει να περιέχει τα στοιχεία διακινητή, ημερομηνία, αριθμό κυκλοφορίας βυτιοφόρου, ονοματεπώνυμο οδηγού και παραλήπτη, και την ποσότητα καυσίμου.

Η ώρα παράδοσης, το ύψος (σε εκατοστά του μέτρου) της στάθμης στη δεξαμενή του παραλήπτη, τόσο ΠΡΙΝ όσο και ΜΕΤΑ την παράδοση του πετρελαίου ανεξαρτήτως του σχήματος ή του υλικού κατασκευής της δεξαμενής και οι υπογραφές του οδηγού και του παραλήπτη συμπληρώνονται με την ολοκλήρωση της παράδοσης του πετρελαίου θέρμανσης. Σημειώστε ότι σε περίπτωση ελλιπούς συμπλήρωσης των παραστατικών επιβάλλεται στον διακινητή πρόστιμο 500 ευρώ ανά παραστατικό.

Ο διαχειριστής πρέπει να ρωτήσει για τη μέθοδο παράδοσης του πετρελαίου θέρμανσης και να παρακολουθήσει προσεκτικά κάθε στάδιο της διαδικασίας -ακόμη καλύτερο είναι να έχει μόνιμο προμηθευτή που εμπιστεύεται, καθώς η τιμή δεν είναι το μόνο κριτήριο.

Η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης μεταβάλλεται καθημερινά με χρηματιστηριακά κριτήρια και επηρεάζεται επίσης από την ποσότητα και την απόσταση. Η τυπική τιμή ημέρας, που χρεώνει κάθε έμπορος ανάλογα με το περιθώριο που επιλέγει, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αφορά συνήθως ποσότητες πάνω από 300-400 λίτρα για να καλύπτεται το κόστος κίνησης του βυτιοφόρου, ενώ για ποσότητες π.χ. κυβικά (1.000 λίτρα) η τιμή μπορεί να είναι καλύτερη. Στην επαρχία οι τιμές επιβαρύνονται με μεταφορικά έξοδα.

screenshot-1-hkACG.png

Οι ρυθμίσεις στο δίκτυο σωλήνων του βυτιοφόρου

Σύμφωνα με το ΦΕΚ, τα συστήματα σωληνώσεων χωρίς δυνατότητα αναρρόφησης πετρελαίου από τη δεξαμενή, κάθε διαμέρισμα του βυτιοφόρου συνδέεται μέσω αποκλειστικού σωλήνα με διακόπτη, με τον συλλέκτη («κλαρίνο»), με την αντλία και μια τρίοδο βαλβίδα. Η τρίοδος συνδέεται με το σύστημα αεροδιαχωριστή-μετρητή και στην έξοδο με παρακαμπτήριο σωλήνα. Στην έξοδο, από τον μετρητή και πριν την προσαρμογή του εύκαμπτου σωλήνα, συνδέεται ο παρακαμπτήριος σωλήνας αδειάσματος με απλή διακλάδωση.

Για την παράδοση, ανοίγει ο διακόπτης των διαμερισμάτων πετρελαίου στο βυτιοφόρο, κλείνει ο διακόπτης του συλλέκτη και η τρίοδος βαλβίδα ρυθμίζεται στη θέση 1-2. Αντίστροφα, για το άδειασμα της σωλήνωσης κλείνουν οι διακόπτες των διαμερισμάτων, ανοίγει ο διακόπτης του συλλέκτη και η τρίοδος βαλβίδα τοποθετείται στη θέση 1-3. Το καύσιμο (και στη συνέχεια ο αέρας) οδεύει στον συλλέκτη και από εκεί στην είσοδο της αντλίας και, μέσω της τριόδου βαλβίδας, οδεύει στην έξοδο προς τη δεξαμενή, παρακάμπτοντας τον αεροδιαχωριστή/μετρητή και αδειάζοντας έτσι όλο το περιεχόμενο της σωλήνωσης στη δεξαμενή.

Στα συστήματα σωληνώσεων με δυνατότητα αναρρόφησης πετρελαίου από τη δεξαμενή του πελάτη, ανοίγει ένας ή περισσότεροι διακόπτες διαμερισμάτων, κλείνει ο διακόπτης του συλλέκτη και ρυθμίζονται κατάλληλα οι τρίοδοι βαλβίδες. Το καύσιμο φθάνει στον συλλέκτη και από εκεί μέσω της πρώτης τριόδου (θέση 1-2) στην είσοδο της αντλίας. Μετά την αντλία, μέσω των τριόδων Βα (θέση 1-3) και Ββ (θέση 1-2), οδεύει στον αεροδιαχωριστή-μετρητή και από εκεί, στην έξοδο προς τη δεξαμενή.

Τέλος, για το άδειασμα της σωληνώσεως κλείνουν όλοι οι διακόπτες των διαμερισμάτων του βυτιοφόρου, ανοίγει ο διακόπτης στον συλλέκτη και η τρίοδος βαλβίδα Ββ ρυθμίζεται στη θέση 1-3. Το καύσιμο (και στη συνέχεια ο αέρας) οδεύει στον συλλέκτη και από εκεί, μέσω της τριόδου, στην είσοδο της αντλίας. Μετά την αντλία, μέσω των τριόδων Βα και Ββ, οδεύει στην έξοδο, παρακάμπτοντας τον αεροδιαχωριστή-μετρητή και αδειάζοντας έτσι όλο το περιεχόμενο της σωλήνωσης στη δεξαμενή.

Για την αναρρόφηση από δεξαμενή (υποχρεωτικά με φαρδύτερο σωλήνα διατομής 2,5 ιντσών) ανοίγουν οι διακόπτες των διαμερισμάτων του βυτιοφόρου, κλείνει ο διακόπτης στον συλλέκτη, η πρώτη τρίοδος βαλβίδα ρυθμίζεται στη θέση 2-3 και η τρίοδος βαλβίδα Βα στη θέση 1-2 (αδιάφορη η θέση της βαλβίδας Ββ). Το καύσιμο αναρροφάται από τον σωλήνα και μέσω της τριόδου βαλβίδας μπαίνει στην αντλία. Μετά την αντλία, μέσω της τριόδου βαλβίδας Βα, επιστρέφει στον συλλέκτη και από εκεί σε κάποιο διαμέρισμα. Κατά τη λειτουργία αυτή, όλες οι οδεύσεις προς αεροδιαχωριστή-μετρητή ή σωλήνα αδειάσματος είναι κλειστές.

Προκειμένου να αδειάσει το καύσιμο της σωλήνωσης που βρίσκεται μετά τον μετρητή, όταν η παράδοση καυσίμου ξεκινά με κενή από καύσιμο σωλήνα παράδοσης και αφού έχει ολοκληρωθεί η παράδοση καυσίμου στη δεξαμενή, μπορεί εναλλακτικά να χρησιμοποιηθεί εξωτερική πηγή πεπιεσμένου αέρα. Η σύνδεση της εξωτερικής πηγής αέρα στην αναμονή δεν είναι μόνιμη και επιτρέπεται ΜΟΝΟ κατά το στάδιο του αδειάσματος του σωλήνα.

πηγή: efsyn.gr - Γιάννης Μπαζαίος (από την έντυπη έκδοση της "Εφημερίδας των Συντακτών").

κεντρική φώτο: EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ