close search results icon

Κρίση στη Βαλτική: Μπαίνει και το ΝΑΤΟ στον χορό – Αναλώσιμο το πλοίο για την Ρωσία

Τα χαρακτηριστικά των πλοίων που αποτελούν τον σκιώδη στόλο. 

Ο Φινλανδός βουλευτής και πρώην αρχηγός των αμυντικών δυνάμεων Γιάρμο Λίντμπεργκ παρατήρησε κατά τη διάρκεια ειδικής εκπομπής της δημόσιας τηλεόρασης και ιστοσελίδας Yle ότι υπήρξαν τρεις βλάβες καλωδίων στη Βαλτική τον τελευταίο χρόνο, οι οποίες αφορούσαν όλα φορτηγά πλοία ή δεξαμενόπλοια με άγκυρες που έλειπαν.

«Φαίνεται ύποπτο ότι τεράστιες άγκυρες θα μπορούσαν να συρθούν κατά μήκος ενός ανώμαλου βυθού χωρίς το πλοίο να το αντιληφθεί», δήλωσε ο Λίντμπεργκ, προσθέτοντας ότι τέτοια περιστατικά αναδεικνύουν την ευπάθεια των καλωδίων και των τηλεπικοινωνιακών υποδομών.

Η Εσθονία ξεκίνησε ναυτική επιχείρηση για την προστασία των υποθαλάσσιων καλωδίων ηλεκτρικής ενέργειας την Παρασκευή, μετά την υποψία δολιοφθοράς ενός άλλου καλωδίου στη Βαλτική Θάλασσα από πλοίο που ανήκει στον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας. Τα εν λόγω καλώδια μεταφέρουν ενέργεια κυρίως από την Φινλανδία στην Εσθονία και σπανίως καλύπτουν ενεργειακές ανάγκες της Φινλανδίας.

Την Πέμπτη, οι φινλανδικές αρχές κατέσχεσαν το ρωσικό πετρελαιοφόρο Eagle S, αφού η αστυνομία της χώρας ξεκίνησε ποινική έρευνα σχετικά με την υποψία εμπλοκής του «σκιώδους στόλου», μιας ομάδας πλοίων που εμπορεύονται ρωσικά καύσιμα που τελούν υπό κυρώσεις. Η κατηγορία με την οποία θα κατηγορηθεί το πλήρωμα του Eagle S, εφόσον υπάρξουν στοιχεία, θα είναι αυτή του διακεκριμένου βανδαλισμού.

Το ΝΑΤΟ θα ενισχύσει την παρουσία του στην Βαλτική

Το ΝΑΤΟ δήλωσε την Παρασκευή ότι θα ενισχύσει την παρουσία του στη Βαλτική Θάλασσα μετά την ύποπτη δολιοφθορά αυτή την εβδομάδα ενός υποθαλάσσιου καλωδίου ηλεκτρικής ενέργειας και τεσσάρων καλωδίων διαδικτύου.

«Συμφωνήσαμε με την Εσθονία και επικοινωνήσαμε επίσης με τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε ότι επιθυμία μας είναι να έχουμε μια ισχυρότερη παρουσία του ΝΑΤΟ», δήλωσε ο Φινλανδός πρόεδρος Αλεξάντερ Στουμπ σε συνέντευξη Τύπου, όπως μεταφέρει το Reuters.

Ο Ρούτε ανήρτησε στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X ότι «το ΝΑΤΟ θα ενισχύσει τη στρατιωτική του παρουσία στη Βαλτική Θάλασσα», χωρίς να δώσει περισσότερες διευκρινίσεις. Η ακτοφυλακή της Σουηδίας δήλωσε ότι έχει αυξήσει την επιτήρηση της κυκλοφορίας των πλοίων, αναπτύσσοντας αεροσκάφη και σκάφη και συντονίζοντας με άλλα έθνη.

Το Κρεμλίνο δήλωσε ότι η κατάσχεση του πλοίου που μετέφερε ρωσικό πετρέλαιο από τη Φινλανδία δεν το απασχολεί ιδιαίτερα. Στο παρελθόν, η Ρωσία έχει αρνηθεί την εμπλοκή της σε οποιοδήποτε περιστατικό με τις υποδομές της Βαλτικής. Η Εσθονία δήλωσε ότι το πολεμικό της ναυτικό περιφρουρεί το καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας Estlink 1 που εξακολουθεί να λειτουργεί.

Θα υπάρξει απάντηση σε πιθανή απειλή προς τις κρίσιμες υποδομές λέει οΕσθονός ΥΠΕΞ

«Εάν υπάρξει απειλή για τις κρίσιμες υποθαλάσσιες υποδομές στην περιοχή μας, θα υπάρξει επίσης απάντηση», δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών Μάργκους Τσάχκνα στο X.

Είπε την Πέμπτη ότι παρόμοια περιστατικά έχουν γίνει τόσο συχνά που είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι όλα οφείλονται σε ατυχήματα ή κακή ναυτοσύνη.

Ο υπουργός Δικαιοσύνης της Εσθονίας δήλωσε ότι υπογράμμισαν την ανάγκη να επικαιροποιηθεί η μακραίωνη ναυτιλιακή νομοθεσία ώστε να απαγορεύονται ρητά τέτοιες ζημιές.

Η διακοπή του Estlink 2 ισχύος 658 μεγαβάτ (MW) ξεκίνησε το μεσημέρι της Τετάρτης, αφήνοντας μόνο το Estlink 1 ισχύος 358 MW που συνδέει τη Φινλανδία και την Εσθονία, δήλωσαν οι διαχειριστές του δικτύου. Είπαν ότι η Estlink 2, η οποία τροφοδοτούσε με ενέργεια την Εσθονία εκείνη τη στιγμή, ενδέχεται να μην είναι ξανά σε λειτουργία πριν από τον Αύγουστο.

stighmiotipo-othonis-2024-12-27-215528.png
Η διαδρομή του Eagle S, όπως καταγράφηκε στο Marine Traffic.

pamp.jpg
To Estlink 2 κόπηκε και μεταξύ των χωρών της Βαλτικής απέμεινε μόνο το Estlink 1.

Εσθονός υπουργός Εσωτερικών το χαρακτηρίζει ως «σοβαρό πρόβλημα»

Ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας της Εσθονίας ERR ήταν ο πρώτος που αναφέρθηκε στις διακοπές των καλωδίων. Το Υπουργείο Οικονομικών Υποθέσεων και Επικοινωνιών της Εσθονίας δήλωσε ότι η αιτία της βλάβης του καλωδίου ήταν άγνωστη.

Η βλάβη των καλωδίων αποτελεί σημαντικό πρόβλημα για την Εσθονία, τη Φινλανδία και άλλες χώρες της Βαλτικής Θάλασσας, δήλωσε στο Yle ο Εσθονός υπουργός Εσωτερικών Λάουρι Λάανεμετς.

Σύμφωνα με τον Λάανεμετς, αυτό που κάνει την κατάσταση ιδιαίτερα ανησυχητική είναι ότι τα περιστατικά φαίνεται να αφορούν πάντα πλοία που συνδέονται με δύο χώρες: Ρωσία και Κίνα.

13.jpg
Φωτογραφία του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα Yle, με μικρό τμήμα του κομμένου καλωδίου.

Τα χαρακτηριστικά των πλοίων που αποτελούν τον σκιώδη στόλο

Σύμφωνα με τη βρετανική έκδοση Lloyd’s List, το δεξαμενόπλοιο Eagle S είναι μέρος του ρωσικού «σκοτεινού στόλου» που μεταφέρει πετρέλαιο, γνωστού και ως «σκιώδης στόλος». Η δημοσίευση ορίζει ως δεξαμενόπλοιο «σκιώδους στόλου» ένα πλοίο ηλικίας άνω των 15 ετών, του οποίου ο πραγματικός ιδιοκτήτης είναι άγνωστος και του οποίου ο μοναδικός σκοπός είναι να μεταφέρει πετρέλαιο από χώρες στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις.

Τα πλοία αυτά εμπλέκονται σε παραπλανητικές ναυτιλιακές πρακτικές που ορίζονται από την κυβέρνηση των ΗΠΑ και συνήθως δεν διαθέτουν κατάλληλη ασφάλιση. Συχνά πρόκειται για πολύ παλιά πλοία που συντηρούνται ανεπαρκώς, γεγονός που δημιουργεί μεγάλους περιβαλλοντικούς κινδύνους.

Η Lloyd’s List ανέφερε ότι το δεξαμενόπλοιο ανήκει στην Caravella, μια εταιρεία με έδρα τα ΗΑΕ και είναι το μοναδικό πλοίο στον στόλο της εταιρείας (σ.σ. κάτι όχι ασυνήθιστο). Τον Ιούλιο, η βρετανική έκδοση ανέφερε ότι το Eagle S, ένα πλοίο ηλικίας περίπου 20 ετών και σε κακή κατάσταση, αποτελούσε κίνδυνο για την ασφάλεια και το περιβάλλον.

Σύμφωνα με τον Άρτο Πάχκιν , διευθυντή του κεντρικού κέντρου ελέγχου του δικτύου της Fingrid, η περιοχή που υπέστη βλάβη βρίσκεται στη φινλανδική πλευρά του υποθαλάσσιου καλωδίου μεταξύ των δύο χωρών, καθιστώντας τη Fingrid υπεύθυνη για την επισκευή. Ο Πάχκιν εκτίμησε ότι οι επισκευές θα μπορούσαν να διαρκέσουν έως και επτά μήνες.

aghoghos.jpg
Από την επισκευή-σέρβις του υποθαλάσσιου καλωδίου τον Ιούλιο του 2024.

Τα χαρακτηριστικά των πλοίων που αποτελούν τον σκιώδη στόλο

Σύμφωνα με τη βρετανική έκδοση Lloyd’s List, το δεξαμενόπλοιο Eagle S είναι μέρος του ρωσικού «σκοτεινού στόλου» που μεταφέρει πετρέλαιο, γνωστού και ως «σκιώδης στόλος». Η δημοσίευση ορίζει ως δεξαμενόπλοιο «σκιώδους στόλου» ένα πλοίο ηλικίας άνω των 15 ετών, του οποίου ο πραγματικός ιδιοκτήτης είναι άγνωστος και του οποίου ο μοναδικός σκοπός είναι να μεταφέρει πετρέλαιο από χώρες στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις.

Τα πλοία αυτά εμπλέκονται σε παραπλανητικές ναυτιλιακές πρακτικές που ορίζονται από την κυβέρνηση των ΗΠΑ και συνήθως δεν διαθέτουν κατάλληλη ασφάλιση. Συχνά πρόκειται για πολύ παλιά πλοία που συντηρούνται ανεπαρκώς, γεγονός που δημιουργεί μεγάλους περιβαλλοντικούς κινδύνους.

Η Lloyd’s List ανέφερε ότι το δεξαμενόπλοιο ανήκει στην Caravella, μια εταιρεία με έδρα τα ΗΑΕ και είναι το μοναδικό πλοίο στον στόλο της εταιρείας (σ.σ. κάτι όχι ασυνήθιστο). Τον Ιούλιο, η βρετανική έκδοση ανέφερε ότι το Eagle S, ένα πλοίο ηλικίας περίπου 20 ετών και σε κακή κατάσταση, αποτελούσε κίνδυνο για την ασφάλεια και το περιβάλλον.

Σύμφωνα με τον Άρτο Πάχκιν , διευθυντή του κεντρικού κέντρου ελέγχου του δικτύου της Fingrid, η περιοχή που υπέστη βλάβη βρίσκεται στη φινλανδική πλευρά του υποθαλάσσιου καλωδίου μεταξύ των δύο χωρών, καθιστώντας τη Fingrid υπεύθυνη για την επισκευή. Ο Πάχκιν εκτίμησε ότι οι επισκευές θα μπορούσαν να διαρκέσουν έως και επτά μήνες.





ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ