close search results icon

Μεγαλώνει η ρήξη «γερακιών» και «περιστεριών» στην ΕΚΤ καθώς η ευρωζώνη κλονίζεται

Τη δεινή θέση της ευρωπαϊκής μεταποίησης επιβεβαιώνει και η κατάσταση κορυφαίων βιομηχανικών ομίλων της, όπως η Volkswagen.

Μεγαλώνει η ρήξη «γερακιών» και «περιστεριών» στην ΕΚΤ καθώς η ευρωζώνη κλονίζεται

Ανοιγμα του χάσματος που χωρίζει τα «γεράκια» με τα «περιστέρια» της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας προκαλεί η παραπαίουσα τροχιά της ευρωπαϊκής οικονομίας. Τα τελευταία στοιχεία από την οικονομία της ευρωζώνης ενισχύουν τους φόβους αρκετών για επικείμενη ύφεση εντείνοντας τις φωνές στους κόλπους της ΕΚΤ για πιο τολμηρές κινήσεις και μεγαλύτερη χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής από αυτήν που προεξοφλείται.

Ο τελικός Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών (PMI) του τομέα μεταποίησης της ευρωζώνης, που καταρτίζεται από την S&P Global και δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, διαμορφώθηκε τον Αύγουστο στο 45,8, λίγο υψηλότερα από την προκαταρκτική εκτίμηση 45,6. Παρέμεινε όμως σταθερά κάτω από το όριο των 50 μονάδων που χωρίζει την ανάπτυξη από τη συρρίκνωση, για 26ο συνεχόμενο μήνα, χωρίς κάποια ένδειξη ανάκαμψης στο άμεσο μέλλον. Ο δείκτης νέων παραγγελιών του τομέα υποχώρησε στο 43,3 από 44,1 τον Ιούλιο, το χαμηλότερο επίπεδο από τον περασμένο Δεκέμβριο, ενώ η ζήτηση από το εξωτερικό μειώθηκε επίσης με τον ταχύτερο ρυθμό φέτος.

Τη δεινή θέση της ευρωπαϊκής μεταποίησης επιβεβαιώνει και η κατάσταση κορυφαίων βιομηχανικών ομίλων της, όπως η Volkswagen. H γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε χθες ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει εργοστάσιά της στη Γερμανία, σε μια πρωτοφανή κίνηση με στόχο τη μείωση του λειτουργικού κόστους της. Αν το λουκέτο αυτό υλοποιηθεί θα είναι το πρώτο στη Γερμανία κατά τη διάρκεια της 87χρονης ιστορίας της εταιρείας. Αναμένεται δε να πυροδοτήσει πόλεμο με τα συνδικάτα καθώς θα σπάσει την τρέχουσα συμφωνία διατήρησης των σημερινών θέσεων εργασίας ώς το τέλος του 2029. Η VW δυσκολεύεται να μειώσει το κόστος στην ομώνυμη μάρκα επιβατικών οχημάτων, όπου τα περιθώρια κέρδους υστερούν εδώ και καιρό λόγω της ραγδαίας μετάβασης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και της επιβράδυνσης των καταναλωτικών δαπανών. Η βασική μάρκα του ομίλου, που κατασκευάζει τα μοντέλα Golf και Tiguan, κινδυνεύει να γίνει ζημιογόνος και η διοίκηση εξετάζει το κλείσιμο τουλάχιστον ενός από τα μεγάλα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων καθώς και ενός εργοστασίου παραγωγής εξαρτημάτων στη Γερμανία, παράλληλα με την κατάργηση των μισθολογικών συμφωνιών.

Οι σχεδιασμοί αυτοί αναδεικνύουν τη συνεχή διολίσθηση της μεγαλύτερης οικονομίας της ευρωζώνης και του σύνολου αυτής και περιπλέκουν τα σενάρια για το πώς θα πρέπει να κινηθεί στη συνέχεια η ΕΚΤ. Ο πυρήνας της συζήτησης στους κόλπους της τελευταίας είναι πλέον πως η εξασθένηση της οικονομικής ανάπτυξης και πιθανή ύφεση θα επηρεάσουν τον πληθωρισμό.

Τα «περιστέρια», τα μέλη του Δ.Σ. της ΕΚΤ που τάσσονται υπέρ της πιο χαλαρής νομισματικής πολιτικής και τα οποία παραμένουν για την ώρα μειοψηφία, υποστηρίζουν ότι η οικονομία έχει εξασθενήσει περισσότερο απ' ό,τι εκτιμάται, οι κίνδυνοι ύφεσης αυξάνονται και οι επιχειρήσεις που έχουν συσσωρεύσει εργατικό δυναμικό αρχίζουν να μειώνουν τις κενές θέσεις εργασίας. Τονίζουν ότι μόλις μειωθεί η απασχόληση, μειώνεται και το διαθέσιμο εισόδημα, διαβρώνοντας γρήγορα την κατανάλωση και πυροδοτώντας μια αυτοτροφοδοτούμενη ύφεση. Κάτι που εκτιμούν ότι θα οδηγήσει σε εξασθένηση των πιέσεων στις τιμές ταχύτερα από ό,τι προβλεπόταν, ενισχύοντας τον κίνδυνο επιστροφής σε πληθωρισμό χαμηλότερο του στόχου 2% της ΕΚΤ. Και αυτό, όπως λένε, υποδεικνύει ότι η κεντρική τράπεζα έχει καθυστερήσει και θα πρέπει πλέον να μειώσει ταχύτερα τα επιτόκιά της.

Από τη δική τους πλευρά τα «γεράκια» της ΕΚΤ -που τάσσονται υπέρ της αυστηρής νομισματικής πολιτικής και είναι πλειοψηφία- υπογραμμίζουν ότι ο πληθωρισμός, που μειώθηκε στο 2,2% τον Αύγουστο, θα αυξηθεί όπως δείχνουν οι σχετικές προβολές και πάλι προς το τέλος του έτους, ενώ θα επανέλθει στον στόχο του 2% μόνο περί τα τέλη του 2025. Θεωρούν ότι η οικονομία της ευρωζώνης αντέχει ακόμη καθώς και ότι τα πραγματικά στοιχεία της ανάπτυξης είναι πιο σθεναρά. Σημειώνουν μεταξύ άλλων ότι η κατανάλωση συνεχίζει να είναι ισχυρή, η καλοκαιρινή τουριστική περίοδος λίαν προσοδοφόρα, ενώ οι κατασκευές ανακάμπτουν.

Υπό το πρίσμα αυτό η τρέχουσα ανάπτυξη παραμένει αξιοσέβαστη. Τονίζουν ακόμη ότι η αύξηση των μισθών διατηρείται πολύ πάνω από τα επίπεδα που συνάδουν με τον στόχο του πληθωρισμού 2% και επομένως τα πραγματικά εισοδήματα ανακάμπτουν γρήγορα και θα πρέπει να συνεχίσουν να τονώνουν την οικονομία. Θεωρούν δε τη βαθιά ύφεση της βιομηχανίας διαρθρωτικό πρόβλημα που θα χρειαστεί χρόνια για να λυθεί και ως εκ τούτου η νομισματική πολιτική δεν μπορεί να κάνει πολλά γι' αυτά. Όλα αυτά έγιναν περισσότερο σαφή την προηγούμενη εβδομάδα σε ομιλία της Γερμανίδας Ιζαμπελ Σνάμπελ, μέλους του Δ.Σ. της ΕΚΤ και πασίγνωστου «γερακιού». «Η νομισματική πολιτική θα πρέπει να παραμείνει επικεντρωμένη στην επαναφορά του πληθωρισμού στον στόχο μας έγκαιρα. Παρότι οι κίνδυνοι για την ανάπτυξη έχουν αυξηθεί, μια ομαλή προσγείωση εξακολουθεί να φαίνεται πιθανότερη από μια ύφεση», είπε η Γερμανίδα τραπεζίτης.

Η ρήξη μεταξύ «γερακιών» και «περιστεριών» θεωρείται πάντως απίθανο να επηρεάσει την απόφαση του Δ.Σ. στη συνεδρίαση της 12ης Σεπτεμβρίου. Τα «γεράκια» εκτός απροόπτου, όπως τονίζουν οι αναλυτές, θα συνεχίσουν να επιβάλλουν τις θέσεις τους οδηγώντας την ΕΚΤ σε μείωση του βασικού επιτοκίου κατά 0,25% στο 3,5% και σε σταδιακή μείωσή του ανά τρίμηνο στη συνέχεια.

πηγή: efsyn.gr - Μπάμπης Μιχάλης (από την έντυπη έκδοση της "Εφημερίδας των Συντακτών"). 

*κεντρική φώτο: AP Photo

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ