close search results icon

MyData: «Δώρο» η τριετής παραγραφή για την ηλεκτρονική τιμολόγηση

Περιεχόμενο δηλώσεων και τα ειδικότερα θέματα. 

Μείωση από τα 5 στα 3 έτη της χρονικής περιόδου παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να διενεργήσει φορολογικό έλεγχο ισχύει πλέον για όσες επιχειρήσεις επέλεξαν από το 2020 να εκδίδουν τα φορολογικά τους στοιχεία μέσω Παρόχων ηλεκτρονικής τιμολόγησης και διαβίβασαν τα δεδομένα στην πλατφόρμα myData.

Η ευνοϊκή αυτή ρύθμιση, η οποία προβλέπεται με το άρθρο 71ΣΤ του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, ενεργοποιείται για πρώτη φορά φέτος.

Συγκεκριμένα, για όσες επιχειρήσεις δήλωσαν τον Δεκέμβριο του 2020 στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) την επιλογή Παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης για την έκδοση των φορολογικών τους στοιχείων, εξέδωσαν τον Δεκέμβριο του 2020 μέσω Παρόχου φορολογικά στοιχεία αξίας άνω του 50% του συνολικού τζίρου τους για τον μήνα εκείνο και διαβίβασαν στην πλατφόρμα myData όλα τα εκδοθέντα στο έτος 2020 φορολογικά τους στοιχεία έως το τέλος Φεβρουαρίου του 2021, το δικαίωμα του Δημοσίου να τις ελέγξει φορολογικά για το έτος 2020 παραγράφεται στις 31 Δεκεμβρίου 2024.

Επίσης, το ελεγκτικό δικαίωμα του Δημοσίου για τις χρήσεις 2021 και 2022 παραγράφεται στις 31-12-2025 και στις 31-12-2026, αντίστοιχα. Εφόσον συνέχισαν και από το 2023 και μετά να εκδίδουν τα φορολογικά τους στοιχεία μέσω Παρόχων ηλεκτρονικής τιμολόγησης, η τριετής περίοδος παραγραφής εξακολουθεί να ισχύει και για το 2023 και για τα επόμενα φορολογικά έτη.

Για όσες επιχειρήσεις επέλεξαν ή επιλέγουν από το 2021 και μετά την έκδοση των φορολογικών τους στοιχείων μέσω Παρόχων και εξακολουθούν να χρησιμοποιούν αυτή τη μέθοδο έκδοσης των φορολογικών στοιχείων, ισχύει τριετής περίοδος παραγραφής για τα φορολογικά έτη 2021 και τα επόμενα. Ειδικότερα, οι διατάξεις του άρθρου 71ΣΤ του ΚΦΕ προβλέπουν ότι:

  1. Για όσες εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις δήλωσαν τον Δεκέμβριο του 2020 στην ΑΑΔΕ ότι επιλέγουν την ηλεκτρονική έκδοση και λήψη παραστατικών μέσω Παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης, η περίοδος παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να διενεργήσει φορολογικό έλεγχο στη χρήση του 2020 και σε κάθε επόμενη χρήση μειώθηκε από πενταετή σε τριετή.
  2. Για όσες εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις δήλωσαν το 2021 στην ΑΑΔΕ ότι επιλέγουν την ηλεκτρονική έκδοση και λήψη παραστατικών μέσω Παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης, η περίοδος παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να διενεργήσει φορολογικό έλεγχο στη χρήση του 2021 και σε κάθε επόμενη χρήση μειώθηκε από πενταετή σε τριετή.
  3. Για όσες εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις δήλωσαν το 2022 στην ΑΑΔΕ ότι επιλέγουν την ηλεκτρονική έκδοση και λήψη παραστατικών μέσω Παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης, η περίοδος παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να διενεργήσει φορολογικό έλεγχο στη χρήση του 2022 και σε κάθε επόμενη χρήση μειώθηκε από πενταετή σε τριετή.
  4. Για όσες εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις δήλωσαν το 2023 στην ΑΑΔΕ ότι επιλέγουν την ηλεκτρονική έκδοση και λήψη παραστατικών μέσω Παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης, η περίοδος παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να διενεργήσει φορολογικό έλεγχο στη χρήση του 2024 και σε κάθε επόμενη χρήση μειώθηκε από πενταετή σε τριετή.
  5. Γενικά, για όσες εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις δηλώνουν στην ΑΑΔΕ ότι επιλέγουν την ηλεκτρονική έκδοση και λήψη παραστατικών μέσω Παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης, η περίοδος παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να διενεργήσει φορολογικό έλεγχο σε κάθε επόμενη χρήση μειώνεται από πενταετή σε τριετή. Π.χ. εάν η δήλωση γίνει φέτος, η μείωση της περιόδου παραγραφής από πενταετή σε τριετή ισχύει από το φορολογικό έτος 2025 και τα επόμενα.
  6. Για όσες επιχειρήσεις επιλέγουν πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης μόνο για τη λήψη των παραστατικών, η περίοδος παραγραφής του ελεγκτικού δικαιώματος του Δημοσίου μειώνεται από πενταετή σε τετραετή. Επιπλέον, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 71ΣΤ του ΚΦΕ, για όσες εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις επιλέγουν να εφαρμόζουν αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση ισχύει το πλεονέκτημα της κατά προτεραιότητα διεκπεραίωσης των αιτημάτων τους για επιστροφές φόρων.

Για τις εταιρείες και τις ατομικές επιχειρήσεις αυτές, η καταβολή των επιστρεπτέων ποσών πρέπει να ολοκληρώνεται μέσα σε προθεσμία 45 ημερών από την ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων για επιστροφή, ενώ για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις εξακολουθεί να ισχύει προθεσμία 90 ημερών. Εξάλλου, η υπ’ αριθμόν A.1258/23.11.2020 απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, που εξειδικεύει τις λεπτομέρειες εφαρμογής του άρθρου 71ΣΤ του ΚΦΕ προβλέπει, αναλυτικά, τα εξής:

Έκταση εφαρμογής

Ανώνυμες Εταιρείες, Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης, Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες, Ομόρρυθμες Εταιρείες, Ετερόρρυθμες Εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις που επιλέγουν τη χρήση Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για την έκδοση, διαβίβαση και λήψη παραστατικών, προκειμένου να ωφεληθούν των ευεργετημάτων του άρθρου 71ΣΤ’ του ν. 4172/2013, όπως ισχύει, υποχρεούνται να υποβάλλουν «Δήλωση Αποκλειστικής Έκδοσης Στοιχείων μέσω Παρόχου» ηλεκτρονικά στη Φορολογική Διοίκηση.

Η εν λόγω δήλωση αφορά το σύνολο των παραστατικών χονδρικής και λιανικής που εκδίδουν οι ως άνω αναφερόμενες οντότητες, καθώς και τις περιπτώσεις που εκδίδουν παραστατικά είτε αποκλειστικά χονδρικών είτε αποκλειστικά λιανικών συναλλαγών.

Η επιλογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω Παρόχου, για την έκδοση παραστατικών, συνεπάγεται και την αποδοχή λήψης ηλεκτρονικών τιμολογίων και παρέλκει η υποχρέωση υποβολής δεύτερης δήλωσης για την αποδοχή – λήψη αυτών.

Όμοια υποχρέωση για να τύχουν των ευεργετημάτων του άρθρου 71ΣΤ του ν. 4172/2013, όπως ισχύει, έχουν και οι οντότητες-λήπτριες των παραστατικών της παραπάνω περίπτωσης, οι οποίες υποχρεούνται να υποβάλλουν «Δήλωση Αποδοχής Λήψης Ηλεκτρονικών Τιμολογίων» για το σύνολο των παραστατικών που αποδέχονται. Η επιλογή και η δήλωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω Παρόχου μπορεί να ανακληθεί με «Δήλωση Ανάκλησης».

Περιεχόμενο δηλώσεων

Στο περιεχόμενο της «Δήλωσης Αποκλειστικής Έκδοσης Στοιχείων μέσω Παρόχου», η οποία υποβάλλεται από τον Εκδότη, αναγράφονται τουλάχιστον οι ακόλουθες ενδείξεις: α) ΑΦΜ Οντότητας. β) Επωνυμία Οντότητας. γ) Αποκλειστική έκδοση στοιχείων μέσω Παρόχου (ναι/ όχι). δ) Ημερομηνία δήλωσης έναρξης αποκλειστικής έκδοσης. ε) Ημερομηνία δήλωσης ανάκλησης. 3Για κάθε σύμβαση του Εκδότη με Πάροχο αναγράφονται τουλάχιστον οι ακόλουθες ενδείξεις: στ) ΑΦΜ Παρόχου. ζ) Επωνυμία Παρόχου. η) Αριθμός Άδειας Υπηρεσιών Παρόχου. θ) Ημερομηνία σύναψης σύμβασης οντότητας με τον Πάροχο. ι) Ημερομηνία έναρξης ισχύος της σύμβασης. ια) Χονδρική_ναι_όχι/Λιανική_ ναι_όχι/. ιβ) Αποκλειστικά Χονδρική (ναι/ όχι). ιγ) Αποκλειστικά Λιανική (ναι/όχι). ιδ) Αριθμός Δήλωσης. ιε) Ημερομηνία υποβολής Δήλωσης.

Στο περιεχόμενο της «Δήλωσης Αποδοχής Λήψης Ηλεκτρονικών Τιμολογίων», η οποία υποβάλλεται από τη Λήπτρια Οντότητα, αναγράφονται τουλάχιστον οι ακόλουθες ενδείξεις: α) ΑΦΜ Λήπτριας Οντότητας. β) Επωνυμία Λήπτριας Οντότητας. γ) Αριθμός Δήλωσης. δ) Ημερομηνία υποβολής Δήλωσης ε) Διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που μπορούν να λαμβάνουν ηλεκτρονικά τιμολόγια.

Στο περιεχόμενο της «Δήλωσης Ανάκλησης», η οποία υποβάλλεται τόσο από τον Εκδότη όσο και από το Λήπτη κατά περίπτωση, αναγράφονται τουλάχιστον οι ακόλουθες ενδείξεις: α) ΑΦΜ Οντότητας. β) Επωνυμία Οντότητας. γ) Αριθμός αρχικής Δήλωσης. δ) Ημερομηνία αρχικής Δήλωσης. ε) Αριθμός Δήλωσης Ανάκλησης. στ) Ημερομηνία υποβολής Δήλωσης Ανάκλησης.

Οι οντότητες (εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις) που επιλέγουν να εκδίδουν και να αποδέχονται παραστατικά μέσω Παρόχου, υποχρεούνται να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τις παραπάνω δηλώσεις στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ.

Η «Δήλωση Αποκλειστικής Έκδοσης Στοιχείων μέσω Παρόχου», υποβάλλεται εντός δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της σύμβασης με τον εκάστοτε Πάροχο και εντός του προηγούμενου φορολογικού έτους από το φορολογικό έτος έναρξης υπολογισμού για τη χορήγηση των κινήτρων.

Ειδικά για τις οντότητες που δηλώνουν για πρώτη φορά έναρξη εργασιών, εφόσον η δήλωση υποβληθεί κατά τον χρόνο υποβολής της δήλωσης έναρξης εργασιών, τα κίνητρα του άρθρου 71ΣΤ’ του ν. 4172/2013, παρέχονται από το πρώτο φορολογικό έτος λειτουργίας, υπό την προϋπόθεση ότι η οντότητα δεν ανακαλεί τη δήλωση επιλογής τιμολόγησης εντός του επομένου φορολογικού έτους.

Ειδικότερα, η παραπάνω υποχρέωση δήλωσης ισχύει και στην περίπτωση οντότητας που διενεργεί χονδρικές και λιανικές συναλλαγές και έχει επιλέξει Πάροχο μόνο για τις χονδρικές ή μόνο για τις λιανικές συναλλαγές της. Επιπλέον της υποχρέωσης υποβολής της παραπάνω δήλωσης η οντότητα και ο Πάροχος, υποβάλλουν και αποδέχονται, αντίστοιχα, ειδική εξουσιοδότηση στην ενότητα «Εξουσιοδοτήσεις» του Taxisnet.

Η «Δήλωση Αποδοχής Λήψης Ηλεκτρονικών Τιμολογίων» υποβάλλεται μία (1) φορά και ισχύει μέχρι την ανάκλησή της.

Οι οντότητες που εκδίδουν παραστατικά με χρήση Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, και προκειμένου να τα διαβιβάσουν ηλεκτρονικά, μπορούν να ελέγχουν με ηλεκτρονικό τρόπο και μέσω του Παρόχου τους τη Δήλωση Αποδοχής του αντισυμβαλλόμενου και να λαμβάνουν πληροφορίες για την αποστολή των παραστατικών (διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, συμβάσεις με Παρόχους).

Η «Δήλωση Ανάκλησης», για την οντότητα που λειτουργεί ως Εκδότης, υποβάλλεται ώς την εικοστή (20ή) ημέρα του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έκδοσης του τελευταίου παραστατικού που η οντότητα εξέδωσε ηλεκτρονικά μέσω Παρόχου. Για όσες εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις επιλέγουν να εφαρμόζουν αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση ισχύει το πλεονέκτημα της κατά προτεραιότητα διεκπεραίωσης των αιτημάτων τους για επιστροφές φόρων.

Ειδικότερα θέματα

Οι οντότητες που επιλέγουν τη χρήση των Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ) για την έκδοση, διαβίβαση και λήψη παραστατικών (χονδρικών, λιανικών, χονδρικών και λιανικών συναλλαγών) έχουν τη δυνατότητα σταδιακής ένταξής τους στην αποκλειστική χρήση Παρόχου εντός ενός (1) μήνα από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της σχετικής «Δήλωσης Αποκλειστικής Έκδοσης Στοιχείων μέσω Παρόχου».

Εξαιρετικά για το φορολογικό έτος 2020 τα κίνητρα του άρθρου 71ΣΤ του ν. 4172/2013, ισχύουν για τις οντότητες, εφόσον αθροιστικά: i. Η σχετική επιλογή χρήσης Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για την έκδοση, διαβίβαση και λήψη παραστατικών δηλώθηκε έως 31/12/2020. ii. Η ημερομηνία έναρξης ισχύος της σύμβασης με τον Πάροχο ήταν έως την 01/12/2020 με αντίστοιχη ειδική εξουσιοδότηση του Παρόχου στο Taxisnet εντός δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία σύναψης της σχετικής σύμβασης. iii. Το άθροισμα της καθαρής αξίας των παραστατικών εσόδων με ημερομηνία έκδοσης από 01/12/2020 έως και 31/12/2020 που εκδόθηκαν με χρήση ΥΠΑΗΕΣ ήταν ίσο ή μεγαλύτερο από το 50% του συνόλου των ακαθαρίστων εσόδων του μηνός Δεκεμβρίου 2020. iv. Τα στοιχεία που έχουν εκδόθηκαν από 01/01/2020 έως 31/12/2020, διαβιβάστηκαν έως 28/02/2021 στην ψηφιακή πλατφόρμα myData της ΑΑΔΕ και αφορούν το σύνολο των απαιτούμενων δεδομένων, σύμφωνα με την υπό στοιχεία Α.1138/2020, όπως ισχύει.

πηγή: naftemporiki.gr


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ