Ο αρραβώνας είναι αρραβώνας ή είναι γάμος ; του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου
Ο αρραβώνας είναι αρραβώνας ή είναι γάμος ;
του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου
Λέει σε μια ομιλία του ο μέγας Χρυσόστομος ότι αν κάποια λέξη δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, δεν έχει νόημα να χρησιμοποιούμε αυτή την λέξη. Για παράδειγμα, χαρακτηριστικό της Δημοκρατίας είναι να είναι εντελώς ανεξάρτητες η μια από την άλλη, η εκτελεστική, η νομοθετική και η δικαστική εξουσία. Ας βάλουμε μέσα και την τέταρτη εξουσία, τα ΜΜΕ.
Αν στο έγκλημα των Τεμπών κάθε εξουσία έκανε το καθήκον της χωρίς καμία επιρροή από τις άλλες, σημαίνει ότι στην Ελλάδα έχουμε Δημοκρατία. Αν όμως η μια εξουσία εμποδιζόταν από τις άλλες να κάνει όπως έπρεπε το καθήκον της, δεν έχει νόημα να λέμε ότι στην Ελλάδα έχουμε Δημοκρατία.
Κάπως έτσι είναι και για τον αρραβώνα. Δυο άνθρωποι αρραβωνιάζονται για να δοκιμάσουν αν μπορούν να ζήσουν μαζί μια ολόκληρη ζωή και εφ’ όσον βεβαιωθούν γι αυτό, προχωρούν στο μέγα μυστήριο του γάμου για να πάρουν την ευλογία του Θεού. Δηλαδή στον αρραβώνα υπάρχει η επιλογή να παντρευτούμε τον άλλο άνθρωπο ή να μην τον παντρευτούμε. Δυστυχώς όμως από την επιπολαιότητά μας συχνά στερούμε από τον εαυτό μας την δυνατότητα αυτής της επιλογής.
Στερείς από τον εαυτό σου την δυνατότητα της επιλογής όταν δέχεσαι να μένεις στο ίδιο σπίτι μαζί με την κοπέλα σου πριν τον γάμο, ακόμα και να το επιθυμεί αυτή, επειδή δεσμεύεται η ελευθερία σας. Λέει ο μέγας Χρυσόστομος : «Αν συναναστρέφεσαι συνέχεια με την γυναίκα, και άσχημη να είναι στο σώμα (και στον χαρακτήρα) δεν θα το καταλάβεις, επειδή καίγεσαι από το καμίνι της έλξης. Αν φεύγεις όμως για λίγο μακριά της, πιο καθαρά θα κρίνεις, αν πραγματικά σου ταιριάζει να ζήσεις μαζί της μια ζωή».
Στερείς από τον εαυτό σου την δυνατότητα της επιλογής όταν αρραβωνιάζονται ο νέος και η νέα και υποχωρούν αμέσως στον πειρασμό της εποχής μας να κοιμούνται μαζί. Όπως λέει ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος σε ομιλίες του, οι προγαμιαίες σχέσεις θολώνουν την κρίση των νέων και δεσμεύουν την ελευθερία της επιλογής τους. Πρέπει οι δυο τους να αναγκάσουν το μυαλό τους να κάνει το σωστό για να έχουν μια καλή αρχή στη νέα τους ζωή. Και όπως λέει ο λαός «η καλή αρχή είναι το ήμισυ του παντός».
Στερείς από τον εαυτό σου την δυνατότητα της επιλογής όταν έχεις για Εξομολόγο τον πατέρα της αρραβωνιαστικιάς σου. Κουβεντιάζει ένας νέος με μια κοπέλα αν θα τα βρουν για να παντρευτούν κι έχει ο νέος Εξομολόγο τον πατέρα της κοπέλας. Και υποθέτει ο νέος ότι ο Εξομολόγος στις συμβουλές που του δίνει δεν επηρεάζεται καθόλου που είναι πατέρας της κοπέλας.
Ω ανόητε, αν ήταν σωστός ο Εξομολόγος, από μόνος του θα σου έλεγε «παιδί μου βρες άλλο Εξομολόγο επειδή δεν θα μπορώ να είμαι αμερόληπτος στις συμβουλές μου αφού είσαι υποψήφιος γαμπρός μου», όπως κι ένας σοβαρός Καθηγητής θα έλεγε σε ένα μαθητή που ζητάει να του κάμνει ιδιαίτερα μαθήματα «δεν μπορώ να σου κάνω επειδή θα δυσκολευτώ να είμαι αντικειμενικός στην βαθμολογία σου στο σχολείο».
Στερείς από τον εαυτό σου την δυνατότητα της επιλογής όταν ενώ υπηρετείς την στρατιωτική σου θητεία ως Έφεδρος Αξιωματικός και άρα μπορείς να νοικιάζεις σπίτι, εσύ επιλέγεις να μένεις σε φοιτητικό οικοτροφείο όπου στα έχουν όλα έτοιμα. Μα πως θα καταλάβεις αν ταιριάζεις με μια κοπέλα όταν δεν παίρνεις καμία ευθύνη στη ζωή σου ; Μια φορά στην λαϊκή φώναζε ένας άντρας 2 μέτρα μπόι : «ρε, εγώ ντομάτες δεν ξέρω να διαλέγω, γυναίκα θα διάλεγα ; ».
Στερείς από τον εαυτό σου την δυνατότητα της επιλογής όταν περιμένεις πρώτα να αρραβωνιαστείς και μετά ν’ αρχίσεις να εργάζεσαι στα σοβαρά. Το οποίο σημαίνει να εφαρμόζεις τα λόγια της αγίας Γαβριηλίας : «Αν δεν σε διώξουν μη φύγεις. Ά πα πα, μόνος σου μη φύγεις ποτέ !». Αφέθηκες στον μέλλοντα πεθερό σου να σου βρει εργασία κι έχεις την απαίτηση να μπορείς να πεις και όχι στον γάμο με την κόρη του ;
Ναι αλλά, αρραβώνας χωρίς να υπάρχει η επιλογή να παντρευτούμε τον άλλο άνθρωπο ή να μην τον παντρευτούμε, δεν έχει νόημα να ονομάζεται αρραβώνας, αλλά πιο σωστό είναι να ονομάζεται γάμος, ακόμα κι αν δεν υπάρχουν σεξουαλικές σχέσεις.
Θα κλείσω παραφράζοντας μερικά λόγια του ιερού Χρυσοστόμου : «Πόσα καλά στερείς από τον εαυτό σου, τον σύντροφό σου και τα παιδιά σου μέσα στην οικογένειά σου, επειδή δεν είχες λίγη προσοχή και πνευματική εγρήγορση στον εαυτό σου και την ζωή σου ! ».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
-
«Η σφαγή των νηπίων»: 74 παιδιά νεκρά στη Γάζα μέσα στο 2025
08 Ιανουαρίου 2025 -
Τεντόγλου και Στεφανίδη κορυφαίοι αθλητές του 2024 στην ψηφοφορία του ΣΕΓΑΣ
08 Ιανουαρίου 2025 -
Μία ιδιαίτερα χρήσιμη εκδήλωση για τον σακχαρώδη διαβήτη από τον Δήμο Πέλλας
08 Ιανουαρίου 2025
ΣΧΟΛΙΑ