close search results icon

Ο Γεν. Γραμματέας της ΠΟΦΕΕ κ. Χριστοφοράκης για το θέμα των φορολογικών δηλώσεων στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων

Ο Γεν. Γραμματέας της ΠΟΦΕΕ κ. Χριστοφοράκης για το θέμα των φορολογικών δηλώσεων στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων

Ο Γενικός Γραμματέας της ΠΟΦΕΕ κ. Χριστοφοράκης Δημήτριος μίλησε στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2024, σχετικά με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών: «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις».

Ο κ. Χριστοφοράκης στην τοποθέτησή του ανέφερε:

Θετικό είναι ότι ορίστηκε επιτέλους σταθερή ημερομηνία φορολογικών δηλώσεων, διαστήματος όμως 4 μηνών, ενώ η πάγια θέση της Ομοσπονδίας μας είναι ότι η περίοδος υποβολής πρέπει να είναι 5μηνη όπως όριζε αρχικά η διάταξη του 4172/2013.

Στο διάστημα που προβλέπεται συμπίπτουν και άλλες δηλωτικές υποχρεώσεις, ενώ αν υπολογίσουμε χωρίς σαββατοκύριακα και αργίες, η προθεσμία είναι 85 εργάσιμες ημέρες. Αυτό σημαίνει 80.000 δηλώσεις την ημέρα πρέπει να υποβάλλονται.

Οι ενδιάμεσες προθεσμίες υποβολής με κλιμακωτή έκπτωση φόρου μας βρίσκει πλήρως αντίθετους και θεωρούμε ότι πρέπει να αποσυρθεί μιας και δεν πρόκειται για διαγωνισμό για το ποιος θα προλάβει να κάνει πρώτος την φορολογική του δήλωση ώστε να πάρει μεγαλύτερη έκπτωση.

Ο σκοπός είναι η υποβολή να γίνει ομαλά, σωστά και εμπρόθεσμα.

Και για να γίνει ομαλά, σωστά και εμπρόθεσμα η υποβολή των δηλώσεων θα πρέπει

• Να έχουν εκδοθεί έγκαιρα και τουλάχιστον ένα μήνα νωρίτερα όλες οι αποφάσεις – εγκύκλιοι – έντυπα που αφορούν τις φορολογικές δηλώσεις και φυσικών και νομικών προσώπων.

• Να μην υπάρχουν εκκρεμότητες όταν τεθεί σε παραγωγική λειτουργία η πλατφόρμα των φορολογικών δηλώσεων, είτε αφορά στα στοιχεία που έχουν αποστείλει οι φορείς, είτε από πλευράς τεχνικών θεμάτων.

• Να έχει δοκιμαστεί η πλατφόρμα πιλοτικά για να επιβεβαιωθεί ότι λειτουργεί σωστά και να έχουν προλάβει οι εταιρίες πληροφορικής να εκδώσουν τα απαιτούμενα λογισμικά για την υποβολή δηλώσεων του έτους.

Ουσιαστικά απαιτείται να είναι όλα – νομοθετημένα – αναρτημένα – δοκιμασμένα – και έτοιμα – ΠΡΙΝ από την πρώτη μέρα που θα ανοίξει το σύστημα.

Στην περίπτωση δε, τεχνικών ή άλλων προβλημάτων αυτονόητα θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να προβλέπεται ισόχρονη παράταση.

Στο θέμα αυτό παραμένει πάγια η θέση της Ομοσπονδίας μας για διαφορετική καταληκτική ημερομηνίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων όταν αυτές υποβάλλονται μέσω Λογιστών – Φοροτεχνικών.

Συνεχίζοντας ο κ. Χριστοφοράκης επανάφερε υπόψη της επιτροπής πάγια αιτήματα του Κλάδου των Λογιστών – Φοροτεχνικών:

• Ασθένεια του Λογιστή – Φοροτεχνικού, που ακόμα αναμένεται η Υπουργική Απόφαση

• Πλήρη κατάργηση των ορίων του άρθρου 38 του ν.2873/2000. Όπου είναι αδιανόητο και απαράδεκτο να υφίσταται ακόμα και σήμερα η δυνατότητα υπογραφής των φορολογικών εντύπων από τον ίδιο τον επαγγελματία, έντυπα στα οποία απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις τόσο Ε.Λ.Π. όσο Κ.Φ.Ε., Κ.Φ.Δ., Φ.Π.Α., κ.λπ.

• Σχετικά με το Ν. 4557/2018: Λήψη μέτρων δέουσας επιμέλειας. Θα πρέπει να ισχύουν αντίστοιχες κυρώσεις, όπως ισχύουν σε δικηγόρους/συμβολαιογράφους και ορκωτούς ελεγκτές-λογιστές. Και η παραπομπή του υπόχρεου προσώπου Λογιστή – Φοροτεχνικού να γίνεται στον εποπτικό φορέα, το πειθαρχικό του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΟΕΕ).

Στην συνέχεια σε ερωτήσεις μελών της Επιτροπής σχετικά με τα δυσβάσταχτα πρόστιμα ο κ. Χριστοφοράκης τοποθετήθηκε:

Σήμερα δεν κάναμε αναφορά στα παράλογα πρόστιμα που προβλέπεται στον Κ.Φ.Δ. και αυτό γιατί στην διαβούλευση που είχαμε ενώπιων της επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων στις 15/04/2024, στο κοινό υπόμνημα που είχαμε υποβάλλει ως ΓΣΕΒΕΕ και ΠΟΦΕΕ μαζί, σας διαβάζω επί λέξει την αναφορά που κάνουμε στα πρόστιμα:

«Για μία ακόμα φορά οφείλουμε να τονίσουμε ότι είναι αναγκαίο να εξορθολογιστούν τα «δρακόντεια» πρόστιμα, οι υψηλοί τόκοι υπερημερίας και άλλες δυσανάλογες κυρώσεις που συνεχίζουν να υφίστανται χωρίς καν να υπάρχει εύλογη διάκριση μεταξύ διαδικαστικών παρατυπιών και πραγματικών παραβάσεων. Οι εν λόγω κυρώσεις ως είθισται λαμβάνονται επί δικαίων και αδικών ενώ προβλέπουν ποινές οι οποίες δεν είναι εύλογες και αναλογικές, αλλά τόσο δυσανάλογα υψηλές που αρκούν από μόνες τους για να προκαλέσουν προβλήματα επιχειρηματικής επιβίωσης, ιδιαίτερα στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Δεν γίνεται για εκπρόθεσμη αρχική ή τροποποιητική δήλωση με πολύ μικρά ποσά φόρου να επιβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο 250€ ή 500€. Ενώ η πρόταση μας είναι να ισχύσει αντίστοιχη ρύθμιση που ισχύει και στις δηλώσεις φόρου εισοδήματος, δηλαδή στην περίπτωση που ο φόρος που προκύπτει είναι μικρότερος 100€ να επιβάλλονται μόνο προσαυξήσεις και όχι το αυτοτελές πρόστιμο.

Οι κυρώσεις οφείλουν να είναι ισορροπημένες, ώστε από τη μια μεριά να αποτρέπουν και από την άλλη να οδηγούν σε συμμόρφωση όταν επιβάλλονται.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το e-send, όπου ακόμα έχουμε αρκετές περιπτώσεις επιχειρήσεων που λόγω τεχνικού προβλήματος δεν έγινε η σχετική διαβίβαση των αποδείξεων των συναλλαγών και έχουν κληθεί να καταβάλουν τα υπέρογκα πρόστιμα που προβλέπονται ή ακόμα και διακόψουν προσωρινά τη λειτουργία τους. Στις περισσότερες περιπτώσεις το ύψος του προστίμου θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα της επιχείρησης.»

Εμμένουμε λοιπόν σε αυτές τις απόψεις μίας και δεν έχει διορθωθεί απολύτως τίποτα από αυτά που συζητάμε, κάθε άλλο θα έλεγα έχουν επιβαρυνθεί με επιπλέον πρόστιμα και επιπλέον αβεβαιότητα στην αγορά και με την ευκαιρία που το αναφέρουμε αυτό για παράδειγμα να αναφέρω ότι ακόμα και σήμερα που μιλάμε, 1/12 είναι η καταληκτική ημερομηνία της πλήρους εφαρμογής του ψηφιακού δελτίου αποστολής ενώ έχουν υπάρξει ήδη από τη μεριά μας, έχουν εντοπιστεί προβλήματα, που κάνουν ανέφικτο αυτό το χρονοδιάγραμμα. 29/11 δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα.

Αν συζητήσουμε για πρόστιμα στο επίπεδο των myDATA, εκεί οι επιχειρήσεις πραγματικά κινδυνεύουν με αφανισμό εφόσον δεν εξορθολογιστούν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ