Οι Στέφανος και Κώστας Αδαμάκης σχεδίασαν το σχολείο του μέλλοντος
"Μίλησαν" στη γλώσσα των ανθρώπων.

Ένα από τα αρχιτεκτονικά γραφεία, με έδρα του τον Βόλο που διαπρέπει με έργα και μελέτες στο εξωτερικό, σε δύσκολα πεδία, είναι το ADAMAKIS ARCHITECTS & ASSOCIATES.
Ο Στέφανος Αδαμάκης με πολλά αρχιτεκτονικά βραβεία στο ενεργητικό του επιβεβαιώνει το αξίωμα ότι όποια πέτρα κι αν σηκώσεις οπουδήποτε στον κόσμο θα βρεις και έναν Ελληνα, με την φήμη του να φτάνει στο Λος Αντζελες, ενώ ο Κώστας Αδαμάκης με διεθνή αναγνώριση είναι ο αρχιτέκτονας που αναμόρφωσε τον Βόλο.
Η ADAMAKIS ARCHITECTS & ASSOCIATES, με εξωστρεφή προσανατολισμό συμμετείχε στον Διεθνή Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό για την μελέτη ενός Σχολικού Συγκροτήματος μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης στην περιοχή του Ανατολικού Los Angeles, και ανάμεσα σε 122 συμμετοχές από όλο τον κόσμο κέρδισε ένα από τα 3 πρώτα βραβεία.

Δημιούργησε ένα σχολικό συγκρότημα, δυναμικό πόρο λειτουργίας για όλο το χρόνο που εξυπηρετεί τον πρωταρχικό εκπαιδευτικό του σκοπό κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενώ μετατρέπεται σε κόμβο για ποικίλες κοινοτικές δραστηριότητες τα απογεύματα και τα βράδια, με πολυλειτουργικούς χώρους .
Το σχολείο πρότυπο που σχεδιάστηκε είναι ένας οδηγός για το σήμερα και για το μέλλον.
«Είμαστε περήφανοι που η δουλειά μας συμβάλλει σε ένα βιώσιμο, συμπεριληπτικό και ανθεκτικό δομημένο περιβάλλον. Η διάκριση μας στον διαγωνισμό Architecture at Zero ενισχύει την πεποίθησή μας στη δύναμη της έξυπνης, πρωτοποριακής και ολιστικής αρχιτεκτονικής με βαθιά ενσυναίσθηση για τον ανθρώπινο παράγοντα και το περιβάλλον και μας εμπνέει να συνεχίσουμε να εξερευνούμε νέα όρια στον σχεδιασμό.
Η διάκριση ενός ελληνικού γραφείου στον διαγωνισμό δεν είναι απλώς μια αρχιτεκτονική επιτυχία, αλλά μια απόδειξη ότι η ελληνική δημιουργικότητα και τεχνογνωσία μπορούν να πρωταγωνιστήσουν στη διεθνή σκηνή. Σε μια εποχή όπου η βιώσιμη αρχιτεκτονική είναι κρίσιμη για το μέλλον των πόλεων, ελληνικά γραφεία με καινοτόμες προτάσεις μπορούν να αποτελέσουν σημαντικούς παίκτες στον παγκόσμιο διάλογο.
Ευχαριστούμε τους διοργανωτές και την κριτική επιτροπή του διαγωνισμού, καθώς και την αφοσιωμένη ομάδα μας, της οποίας η τεχνογνωσία και το πάθος έκαναν αυτή την ιδέα πραγματικότητα.
Μαζί, μπορούμε να δημιουργήσουμε χώρους που δεν είναι απλώς λειτουργικοί, αλλά πραγματικά μεταμορφωτικοί για τους χρήστες αλλά και την ευρύτερη κοινωνία», δήλωσαν οι δύο αρχιτέκτονες, στα ΓΕΓΟΝΟΤΑ.

«Μίλησαν» στην γλώσσα των ανθρώπων
Ο διαγωνισμός Architecture at Zero 2024 στο Los Angeles της California, USA, είχε σαν θέμα τον σχεδιασμό μίας εκτενούς σχολικής μονάδας με βιοκλιματικά χαρακτηριστικά.
«Είχαμε την τιμή, η πρότασή μας να αναγνωριστεί και να βραβευτεί ως ένας από τους πρώτους νικητές του διεθνούς διαγωνισμού ανάμεσα σε 122 γραφεία. Το έργο μας, “MISFITS_Middle School for Fun Innovation and Technological Sustainability”, σχεδιάστηκε με τη φιλοδοξία να δημιουργήσει ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον που ενσωματώνει αρμονικά τη δημιουργική εκπαίδευση με την βιωσιμότητα, την κοινωνική ένταξη και την αρχιτεκτονική έκφραση», ανέφερε ο Στέφανος Αδαμάκης.

Ο γνωστός αρχιτέκτονας Κώστας Αδαμάκης , που είναι ένα από τα πρόσωπα που άλλαξαν την εικόνα του Βόλου σε μια σύγχρονη πόλη και διέσωσε κτίρια της βιομηχανικής της κληρονομιάς , μετείχε ως ειδικός σύμβουλος στην μελέτη, για να επισημάνει πως η αρχιτεκτονική δεν είναι μόνο μία όμορφη αστική εικόνα, αλλά αντίθετα έχει τη δύναμη να διαμορφώνει κοινότητες και να δημιουργεί ουσιαστικές εμπειρίες.
« Σχεδιάζοντας αυτό το σχολικό συγκρότημα για την περιοχή της Ανατολικής Καλιφόρνιας, ο στόχος μας δεν ήταν μόνο να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις του διαγωνισμού για βιωσιμότητα και κοινωνική ισότητα, αλλά να επαναπροσδιορίσουμε το τι μπορεί να είναι ένας εκπαιδευτικός χώρος. Τα σχολεία δεν πρέπει απλώς να διευκολύνουν τη μάθηση—πρέπει να εμπνέουν την καινοτομία, να ενισχύουν τη συμμετοχή της κοινότητας και να λειτουργούν ως ασφαλή καταφύγια σε περιόδους κρίσης για ολόκληρη την τοπική κοινωνία.»
Το σχολείο του αύριο, η πρόκληση του σήμερα
Η κεντρική ιδέα για τα σχολεία και το πως πρέπει να είναι σχεδιασμένα για να καλύπτουν τις ανάγκες των παιδιών και των χρηστών στηρίζεται στην δημιουργία τεσσάρων ανεξάρτητων διώροφων κτιρίων που συνδέονται μεταξύ τους με ένα σύστημα ανοιχτών αλλά στεγασμένων διαδρόμων με τα απαιτούμενα λόγω πυρασφάλειας κλιμακοστάσια. Τα τρία κτίρια περιλαμβάνουν τους χώρους εκπαίδευσης , δηλαδή τις αίθουσες διδασκαλίας, τα εργαστήρια , τον χώρο εικαστικών και των χώρο των Η/Μ, διατάσσονται στον άξονα Βορράς – Νότος , και επιστεγάζονται με κεκλιμένες στέγες στις οποίες τοποθετούνται τα Φ/Β πάνελ. Το τέταρτο κτίριο διατάσσεται στον άξονα Ανατολής – Δύσης και περιλαμβάνει τα γραφεία των δασκάλων, τους χώρους συνεδριάσεων και συναντήσεων, τους χώρους υγιεινής , τα δύο κεντρικά κλιμακοστάσια και τον ανελκυστήρα ΑΜΕΑ. Αποτελεί φράγμα προς τον Δυτικό δυσμενή προσανατολισμό και στο δώμα τοποθετούνται όλα τα μηχανήματα του κλιματισμού, αερισμού, κλπ , που εξυπηρετούν το συγκρότημα. Η τοποθέτηση των 4 κτιρίων στο οικόπεδο δημιουργεί ακάλυπτους χώρους – αίθρια , κήπους τα οποία χρησιμοποιούνται για υπαίθριες εκπαιδευτικές δράσεις, αλλά και δράσεις αλληλοϋποστήριξης της κοινότητας. Στο ισόγειο έγινε προσπάθεια αλληλοδιείσδυσης και αλληλοσυσχέτισης του κλειστού χώρου με τον ημιυπαίθριο και το ύπαιθρο, για την εξυπηρέτηση δράσεων όλες τις εποχές του χρόνου.
Η βιωσιμότητα βρίσκεται στον πυρήνα της σχεδιαστικής μας προσέγγισης. Για να επιτύχουμε μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα, ενσωματώσαμε:
• Παθητικές Στρατηγικές Σχεδιασμού: Η διάταξη του κτιρίου βελτιστοποιεί τον φυσικό αερισμό και τον φυσικό φωτισμό, μειώνοντας την ανάγκη για τεχνητή θέρμανση και ψύξη.
• Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας: Φωτοβολταϊκά πάνελ τοποθετημένα σε στρατηγικά προσανατολισμένες στέγες παράγουν περισσότερη ενέργεια από ό,τι καταναλώνει το κτίριο η οποία αποθηκεύεται σε συστοιχίες μπαταριών για μελλοντική χρήση.
• Επιλογή Υλικών: Προτεραιότητά μας ήταν η χρήση ανακυκλωμένων και χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα υλικών, μειώνοντας το περιβαλλοντικό κόστος, χωρίς να θυσιάζεται η αντοχή της κατασκευής. Τα περισσότερα από αυτά ήταν ανακυκλωμένο ξύλο, μέταλλο και αλουμίνιο από τοπικές βιομηχανίες ανακύκλωσης υλικών.
• Διαχείριση Νερού: Ένα σύστημα συλλογής όμβριων υδάτων και η χρήση τοπικών, ανθεκτικών στην ξηρασία φυτεύσεων μειώνουν την κατανάλωση νερού και ενισχύουν τη μακροχρόνια ανθεκτικότητα του χώρου.

ΜΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ
Ένα σχολείο δεν είναι όμως μόνο ένας χώρος μάθησης—είναι κέντρο κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Ο σχεδιασμός του αρχιτεκτονικού γραφείου εξασφαλίζει ότι το σχολείο θα εξυπηρετεί πολλαπλές λειτουργίες, όπως:
• Βραδινά Εκπαιδευτικά Προγράμματα: Μαθήματα για ενήλικες που αναζητούν μια δεύτερη ευκαιρία στη μόρφωση.
• Πολιτιστικοί & Ψυχαγωγικοί Χώροι: Εργαστήρια τέχνης, μουσικής και χορού, καθώς και χώροι για κοινωνικές εκδηλώσεις της κοινότητας.
• Καταφύγιο Έκτακτης Ανάγκης: Με εφεδρική ενέργεια και βασικές προμήθειες, το σχολείο μπορεί να λειτουργήσει ως ασφαλές καταφύγιο σε περιόδους φυσικών καταστροφών.
• Εκπαιδευτικοί Κήποι: Οι μαθητές και οι οικογένειές τους συμμετέχουν ενεργά στην καλλιέργεια τροφίμων, αποκομίζοντας τόσο εκπαιδευτικά όσο και διατροφικά οφέλη.
• Μαθήματα της αγγλικής γλώσσας σε άτομα με διαφορετική μητρική γλώσσα για ευκολότερη ένταξη τους στον κοινωνικό ιστό (η περιοχή έχει ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά ισπανόφωνων πολιτών).
ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ: ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ
Για την υλοποίηση αυτών των φιλόδοξων στόχων, απαιτήθηκε η συνεργασία μιας διεπιστημονικής ομάδας. Αρχιτέκτονες, μηχανικοί, ειδικοί στη βιωσιμότητα και την εξοικονόμηση ενέργειας καθώς και εκπαιδευτικοί και φοιτητές συνέβαλαν από κοινού ώστε κάθε πτυχή του σχεδιασμού να εξυπηρετεί πολλαπλούς σκοπούς.
• Οι ενεργειακοί σύμβουλοι βελτιστοποίησαν τα συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας.
• Οι πολιτικοί μηχανικοί διασφάλισαν την αντισεισμική θωράκιση του κτιρίου, την πυροπροστασία και τη δημιουργία κατάλληλων οδεύσεων διαφυγής σε περίπτωση ατυχήματος.
• Οι κοινωνικοί επιστήμονες βοήθησαν στην ένταξη κοινωνικών προγραμμάτων που ενισχύουν τη συμμετοχή της κοινότητας.
Αυτή η συνεργατική προσέγγιση επέτρεψε τη δημιουργία ενός σχολείου λειτουργικού, προσαρμοσμένου στις ανάγκες των χρηστών και βαθιά συνδεδεμένου με την κοινωνία.
ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΙΣΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ
Η Ανατολική Καλιφόρνια αντιμετωπίζει περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις, όπως έντονες θερμοκρασίες, ατμοσφαιρική ρύπανση και οικονομικές ανισότητες. Το σχολείο απαντά άμεσα σε αυτές τις προκλήσεις με:
• Ενισχυμένη Θερμομόνωση & Σκίαση: Για την αντιμετώπιση των υψηλών θερμοκρασιών και τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης.
• Ασφαλείς & Προσβάσιμους Χώρους: Ο σχεδιασμός ακολουθεί τις απαραίτητες αρχές σχεδιασμού ώστε οι χώροι του κτιρίου να είναι προσβάσιμοι από όλα τα άτομα Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές και οι υπόλοιποι χρήστες μπορούν να κινούνται και να απολαμβάνουν τον χώρο με άνεση και χωρίς εμπόδια. Ταυτόχρονα τα άτομα αυτά μπορούν να έχουν ίσες ευκαιρίες μάθησης ανεξαρτήτως κοινωνικού και οικονομικού υπόβαθρου.
• Βελτίωση της Ποιότητας του Αέρα: Φυσικός αερισμός και συστήματα φιλτραρίσματος διασφαλίζουν υγιεινό περιβάλλον μάθησης.
• Ευκαιρίες έκφρασης: Διάφοροι τοίχοι του συγκροτήματος παραμένουν κενοί ώστε να γεμίσουν με graffiti των παιδιών. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύεται το αίσθημα της προσωπικής έκφρασης, της κοινότητας και του ανήκειν.
• MISFITS: Ακόμη και το αρκτικόλεξο του ονόματος που μπορεί να μεταφραστεί στα ελληνικά ως «απροσάρμοστοι», χρησιμοποιείται εδώ με έναν ανατρεπτικό τρόπο. Αντί να δηλώνει αποκλεισμό, υποδηλώνει την αποδοχή και ενσωμάτωση όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως καταγωγής, γλώσσας ή κοινωνικής κατάστασης, σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον που ενισχύει τις δυνατότητές τους. Η αρχιτεκτονική, λοιπόν, γίνεται εργαλείο για τη δημιουργία ενός χώρου όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να αναπτυχθούν, να μάθουν και να εξελιχθούν χωρίς περιορισμούς.
ΕΝΑ ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Το “MISFITS” αποτελεί απόδειξη του τι μπορεί να επιτύχει η σωστή διεπιστημονική συνεργασία, ο βιώσιμος σχεδιασμός και η αρχιτεκτονική όταν συμπληρώνονται με κοινωνική ευθύνη. Πιστεύουμε ότι οι εκπαιδευτικοί χώροι πρέπει να είναι καινοτόμοι, ευέλικτοι και βαθιά συνδεδεμένοι με τις κοινότητες που εξυπηρετούν.

Οι άνθρωποι και το βραβευμένο όραμά τους
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ:
ΟΜΑΔΑ ΜΕΛΕΤΗΣ :
ADAMAKIS ARCHITECTS & ASSOCIATES
Στην ομάδα μελέτης συμμετείχαν επίσης καθηγητές, υποψήφιοι Διδάκτορες, μεταπτυχιακοί και προπτυχιακοί φοιτητές του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Αναλυτικά η ομάδα αποτελείται από:
Υπεύθυνος ομάδας:
Αδαμάκης Στέφανος, Αρχιτέκτονας Μηχανικός Α.Π.Θ, MSc Π.Θ, MSt Πανεπιστημίου Cambridge, Υποψ. Διδάκτορας Τ.Α.Μ Π.Θ
Σύμβουλος Αρχιτεκτονικής Μελέτης:
Κώστας Αδαμάκης, Αρχιτέκτονας Μηχανικός Ε.Μ.Π., PhD Α.Π.Θ., Ομότιμος Καθηγητής Τ.Α.Μ. Π.Θ
Σύμβουλος Ενεργειακών:
Αριστείδης Τσαγκρασούλης, Καθηγητής τμ. Αρχ. Π.Θ
Σύμβουλος Στατικής μελέτης:
Νικόλαος Χατζηνικολάου, Πολιτικός Μηχανικός
Σύμβουλος Η/Μ μελέτης:
Τραγουδάρας Δημήτριος, Μηχανολόγος Μηχανικός Α.Π.Θ.
Ομάδα Αρχιτεκτονικής Μελέτης:
Παύλου Ελπινίκη, Αρχιτέκτονας Μηχανικός Π.Θ., Υποψ. Διδάκτορας Τ.Α.Μ Π.Θ.
Βρούζα Ευθυμία, Αρχιτέκτονας Μηχανικός Π.Θ
Κούρτης Αλέξανδρος, Αρχιτέκτονας Μηχανικός Π.Θ
Γρηγοριάδης Συμεών, Αρχιτέκτονας Μηχανικός Α.Π.Θ.
Κωστοπούλου Ιωάννα, Αρχιτέκτονας Μηχανικός Π.Θ.
Χριστοδούλου Νικολέτα, Οικονομολόγος Π.Θ.
Ομάδα φοιτητών Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Πιστόλης Αθανάσιος, Φοιτ. ΤΑΜ ΠΘ
Κωστίκογλου Έρικα, Φοιτ. ΤΑΜ ΠΘ
Χρυσοκέρης Βασίλης, Φοιτ. ΤΑΜ ΠΘ
Μελισσάρη Αικατερίνη- Ειρήνη, Φοιτ. ΤΑΜ ΠΘ
Κατσιμάνη Φωτεινή, Φοιτ. ΤΑΜ ΠΘ
Γκέκα Χριστίνα, Φοιτ. ΤΑΜ ΠΘ
Τσουλούφη Μαρία Νεφέλη, Φοιτ. ΤΑΜ ΠΘ
Δημητροπούλου Αστερία – Ελένη, Φοιτ. ΤΑΜ ΠΘ
Καμίλης Μάριος, Φοιτ. ΤΜΜ ΠΘ
πηγή: gegonota.news
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
-
Η Εορτή του Αγίου Πολυκάρπου στην Ξιφιανή Αλμωπίας
22 Φεβρουαρίου 2025 -
Νέα εισαγγελική έρευνα κατά Ιμάμογλου, αυτή τη φορά για το πτυχίο του
22 Φεβρουαρίου 2025 -
Μαγιορκίνης: Υπάρχει έξαρση μηνιγγίτιδας - Ποιο σύμπτωμα θέλει προσοχή
22 Φεβρουαρίου 2025 -
Ο Τραμπ προτρέπει τον Μασκ να είναι πιο «επιθετικός»
22 Φεβρουαρίου 2025
ΣΧΟΛΙΑ