close search results icon

Σημαντικές εξελίξεις το πρώτο τρίμηνο του 2025 στον χώρο της Εκπαίδευσης

Σημαντικές εξελίξεις το πρώτο τρίμηνο του 2025 στον χώρο της Εκπαίδευσης

Περίοδος σημαντικών εξελίξεων αναμένεται να είναι το πρώτο τρίμηνο του 2025 για τον χώρο της Εκπαίδευσης. Νομοθετικές ρυθμίσεις που φέρνουν αλλαγές στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, αλλά και η διαδικασία υποβολής αίτησης χορήγησης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας μη κρατικών πανεπιστημίων συνθέτουν ένα πολύ πυκνό πρώτο τρίμηνο.

Αναλυτικά, ήδη από τις 2 Ιανουαρίου άρχισε το διάστημα υποβολής αίτησης χορήγησης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, των λεγόμενων και μη κρατικών πανεπιστημίων, διάστημα το οποίο θα διαρκέσει έως την 1η Μαρτίου 2025.

Μεγάλο στοίχημα για την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και το επίκεντρο του ενδιαφέροντος είναι όχι μόνο ο αριθμός των αιτήσεων, σε συνδυασμό με τα ονόματα των πανεπιστημίων που θα κάνουν το πρώτο αυτό βήμα για την Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι αιτήσεις θα πρέπει πρώτα να περάσουν από τον έλεγχο της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ). Όσες αιτήσεις λάβουν το «πράσινο φως», θα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά, τον Σεπτέμβριο του 2025.

Επιπλέον, μέσα στους πρώτους μήνες του 2025 αναμένονται και οι ανακοινώσεις για την εντατικοποίηση των δράσεων διεθνοποίησης των δημοσίων ΑΕΙ, μέσω συνεργειών με εκπαιδευτικά ιδρύματα εγνωσμένου κύρους από το εξωτερικό.

Με βάση τα παραπάνω, η νέα ακαδημαϊκή χρονιά που θα εκκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2025 θα φέρει στην πραγματικότητα έναν νέο ακαδημαϊκό χάρτη.

Επιπλέον, με ενδιαφέρον αναμένεται το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που παρουσιάστηκε στο τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο του 2024, λίγο πριν τα Χριστούγεννα, το οποίο αφορά την εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου στα Πρότυπα και Πειραματικά Λύκεια. Όπως επανέλαβε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, σε ραδιοφωνική συνέντευξη την περασμένη Παρασκευή, αρχικά αναμένεται να υλοποιηθεί «σε τουλάχιστον πέντε Πρότυπα Λύκεια κατά την πρώτη χρονιά εφαρμογής» και με στόχο να εφαρμοστεί σε «όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κλίμακα».

Το εν λόγω νομοσχέδιο, εκτός από το Διεθνές Απολυτήριο, θα προβλέπει, σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής, την ενδυνάμωση της αυτονομίας των σχολείων, μέσω της ενδυνάμωσης του ρόλου του διευθυντή, ο οποίος θα έχει αυξημένες αρμοδιότητες, όπως, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υπουργός στην ίδια συνέντευξη, να επιλέγει τους υποδιευθυντές του, να δίνει προτεραιότητα στην αξιολόγηση συγκεκριμένου συναδέλφου, καθώς επίσης και να μπορεί να έχει αποφασιστικό ρόλο όσον αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα.

«Οι ιδεοληψίες το 2025 δεν έχουν χώρο στην εκπαίδευση γιατί δεν υπάρχει η πολυτέλεια της ακινησίας, καλώς ή κακώς. Πρέπει να φύγει η χώρα μπροστά και για να φύγει μπροστά πρέπει να κάνει τα αυτονόητα. Κοινή λογική για το πώς πρέπει να λειτουργούν τα σχολεία μας και το πώς να ενδυναμώνεται ο εκπαιδευτικός, αλλά και να μπορεί να υπάρχει ταυτόχρονα η εποπτεία του», τόνισε ο κ. Πιερρακάκης χαρακτηριστικά.

Το εν λόγω νομοσχέδιο θα προβλέπει επίσης την ίδρυση δύο αθλητικών σχολείων (ένα στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη), τη θεσμοθέτηση του Ανοικτού Σχολείου (με στόχο να καταστούν οι σχολικές μονάδες χώροι ζωντανοί και πολυλειτουργικοί, με αθλητικές δραστηριότητες, ελεύθερο παιχνίδι, λέσχες ανάγνωσης, διαλέξεις και σχολές γονέων), τη ρύθμιση λειτουργίας των Κέντρων Μελέτης, καθώς επίσης και την ψηφιοποίηση σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 θα τεθούν σε πιλοτική εφαρμογή οι εξής εφαρμογές:

-e-αιτήσεις: μεταθέσεις, μετατάξεις, αποσπάσεις, άδειες εκπαιδευτικών

-e-teachers: δίαυλος επικοινωνίας με το σχολείο τους, τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης και την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

-e-parents: πρόσθετη προβολή πληροφοριών για τη διδαχθείσα ύλη, ημερολόγιο δράσεων, υπεύθυνες δηλώσεις γονέων κ.τλ.

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται, επίσης, μέσα στον Ιανουάριο, η ανακοίνωση των λεπτομερειών της σύμβασης που θα διέπει την ίδρυση και λειτουργία των Δημοσίων Ωνάσειων Σχολείων.

Όπως ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης, θα ακολουθηθεί το μοντέλο του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου: «Το μοντέλο αυτό έχει καινοτομίες. Θα πάρουμε αυτή την κουλτούρα και την αρωγή του Ιδρύματος Ωνάση και θα τη μεταφέρουμε στο σύστημα εκπαίδευσης», τόνισε.

Το Δίκτυο θα αφορά σε 22 υφιστάμενα Γυμνάσια και Λύκεια, σε 11 ευάλωτες περιοχές, που «αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις», σύμφωνα με το Ίδρυμα Ωνάση. Όπως έχει ανακοινωθεί άτυπα από το υπουργείο, τον Σεπτέμβριο του 2025 αναμένεται να εκκινήσουν τη λειτουργία τους τα πρώτα 6 Γυμνάσια και 6 Λύκεια και το Σεπτέμβριο του 2026 τα υπόλοιπα 5 Γυμνάσια και 5 Λύκεια.

Σύμφωνα με τις πρώτες ανακοινώσεις, το δίκτυο των σχολείων αυτών, αναμένεται να αναβαθμιστεί όχι μόνο σε επίπεδο δομών και υποδομών, αλλά και σε επίπεδο εκπαιδευτικής διαδικασίας, δίνοντας σε περισσότερους από 6.000 μαθητές την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε ένα νέο μοντέλο εκπαίδευσης, που «θα συνδυάζει το περιεχόμενο της δημόσιας παιδείας με την πρωτοπορία, τη σύγχρονη γνώση και τις δεξιότητες που απαιτεί ο 21ος αιώνας». Η συνέργεια αυτή, όπως αναφέρεται σχετικά από την πλευρά του Ιδρύματος Ωνάση, «έχει στόχο να ανοίξει νέους ορίζοντες στη δημόσια εκπαίδευση, για να έρθει το Σχολείο του Αύριο στο σήμερα, χτίζοντας ένα μέλλον γεμάτο ευκαιρίες για όλα τα παιδιά, με επίκεντρο σχολεία ανοιχτά στις τοπικές κοινωνίες».

Αθηνά Καστρινάκη ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ