close search results icon

Θ. Τζάκρη - Παρέμβαση κατά την παρουσίαση της έκθεσης του E. Letta για το μέλλον της Κοινής Αγοράς

30 χρόνια μετά παραμένει ελλιπής.

Η Βουλευτής Πέλλας του Κινήματος Δημοκρατίας κ. Θεοδώρα Τζάκρη κατά την παρέμβαση της, στις 22/1/2025, στην κοινή συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και των Διαρκών Επιτροπών Οικονομικών Υποθέσεων, Κοινωνικών Υποθέσεων και Παραγωγής και Εμπορίου, με θέμα την παρουσίαση από τον κ. Enrico Letta (πρώην Πρωθυπουργό της Ιταλίας και Πρόεδρο του Ινστιτούτου Jacques Delors)της Έκθεσής του, σχετικά με το μέλλον της ενιαίας αγοράς «Much more than a Market», ανέφερε αρχικά ότι η Ενιαία Αγορά ένωσε την Ευρώπη καθώς εξασφάλισε ελεύθερα εσωτερικά σύνορα, τελωνειακή ένωση, Ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών, εργαζομένων, κεφαλαίων και υπηρεσιών. 

Ωστόσο 30 χρόνια μετά παραμένει ελλιπής. Υπάρχουν σήμερα πολλές εθνικές αγορές (εθνικές αγορές στην ενέργεια, στις μεταφορές, στις τηλεπικοινωνίες, στη φορολόγηση, στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες κλπ.), γεγονός που συνεπάγεται ανισότητες οι οποίες εν μέρει συνδέονται με πολλές από τις πολιτικές συμπεριφορές που απειλούν σήμερα όχι μόνο την ευρωπαϊκή σύγκλιση, αλλά και την υπάρχουσα συνοχή στο εσωτερικό της ενιαίας αγοράς.

Θέλουμε περισσότερη ενιαία αγορά, είπε η κ. Τζάκρη

  • - Στην ενέργεια: Το υψηλό κόστος ενέργειας μετά την απώλεια του ρωσικού αερίου, οι αποκλίσεις, στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας ανάμεσα στα 27 κράτη-μέλη της Ε.Ε. που είναι ενίοτε μεγάλες, αναδεικνύει την ανάγκη για κοινή αντιμετώπιση των ενεργειακών ζητημάτων. Ακόμη δεν έχει γίνει τίποτα.
  • Στις τηλεπικοινωνίες: ο σημερινός κατακερματισμός των παρόχων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών σε 27 εθνικές αγορές αποβαίνει εις βάρος του καταναλωτή
  • Στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες στην Ευρώπη, των οποίων των κατακερματισμό εσείς κύριε Λέττα έχετε χαρακτηρίσει καταστροφικό, μια κατάσταση που ενθαρρύνει την αναζήτηση τέτοιων υπηρεσιών στις ΗΠΑ.
  • Στην πολιτική της διεύρυνσης της ΕΕ, η οποία δεν πρέπει να θέτει εν αμφιβόλω την μέχρι σήμερα επιτευχθείσα συνοχή, ούτε την προοπτική της.
  • Στην άμυνα, που είναι κάτι νέο στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα

Επισημαίνοντας το γεγονός ότι υπάρχει τεράστιο χρηματοδοτικό κενό για την επίτευξη των 3 στρατηγικών στόχων της Έκθεσης (για τη δίκαιη πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, τη διεύρυνση της Ένωσης και την ασφάλεια), τόνισε την ανάγκη για την Ελλάδα της ενίσχυσης της χρηματοδότησης των πολιτικών για την Συνοχή και την ΚΑΠ με στόχο την άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων των οικονομιών των κρατών μελών που δυστυχώς εξακολουθούν να υπάρχουν.

Τέλος, ρώτησε τον κ. Λέττα για την ανάγκη ενιαίου κανονιστικού πλαισίου, κυρίως μετά την είσοδο στην Σέγκεν της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, σε φορολογικό και ελεγκτικό επίπεδο (που δεν υπάρχει σήμερα) καθώς και για το πως θα αντιδράσει η ΕΕ αναφορικά με την πράσινη μετάβαση (που ήδη έχει επιβαρύνει οικονομικά πολύ τους Ευρωπαίους πολίτες), κυρίως μετά «την έξοδο» των ΗΠΑ από τη συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα.

Αναλυτικά η παρέμβαση της κ. Τζάκρη:

«Κυρίες κα Κύριοι Συνάδελφοι

Αγαπητέ κύριε Λέττα

Σας καλωσορίζω και εγώ στο ελληνικό κοινοβούλιο και σας ευχαριστώ για την ενδιαφέρουσα έκθεση που μας παρουσιάσατε.

Η Ενιαία Αγορά ιδρύθηκε για να ενισχύσει το όραμα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Με την εξάλειψη των εμπορικών φραγμών, τη διασφάλιση του ανταγωνισμού και την προώθηση της συνεργασίας και της αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θεμέλιος λίθος οι «τέσσερις ελευθερίες»: η Ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών, εργαζομένων, κεφαλαίων και υπηρεσιών. Και τώρα προτείνεται και μια 5η: η ελευθερία έρευνας, καινοτομίας και εκπαίδευσης που θα περιλάβει τους τομείς της ενέργειας, των τηλεπικοινωνιών και των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, καθώς η έλλειψη ολοκλήρωσης σε αυτούς τους τομείς αποτελεί πρωταρχικό λόγο για τη μείωση της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ.

Αναμφισβήτητα η Ενιαία Αγορά ένωσε την Ευρώπη. Ελεύθερα εσωτερικά σύνορα, τελωνειακή ένωση, που σημαίνει ότι μία επιχείρηση μπορεί να εξάγει αγαθά σε οποιοδήποτε κράτος-μέλος επιθυμεί, χωρίς να καταβάλλει δασμούς και χωρίς να υφίσταται περιορισμούς, στη βάση βέβαια κοινών κανόνων που αποσκοπούν πρωτίστως στην προστασία των καταναλωτών, της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος.

Όσον αφορά όμως στις υπηρεσίες, που αναλογούν στο 70% της οικονομικής δραστηριότητας στην ΕΕ, η ενοποίηση υπολείπεται σε σχέση με τα αγαθά.

Υπάρχουν σήμερα εθνικές αγορές σε κλάδους όπως η ενέργεια και οι μεταφορές, ενώ παράλληλα ανά χώρα υπάρχουν διαφορετικά καθεστώτα που διέπουν τη φορολόγηση, τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εμπορίου κλπ.

Σε αυτές τις περιπτώσεις η κάθε χώρα πρέπει να φροντίζει για τον εαυτό της. Το αποτέλεσμα είναι ανισότητες οι οποίες εν μέρει συνδέονται με πολλές από τις πολιτικές συμπεριφορές που απειλούν σήμερα όχι μόνο την ευρωπαϊκή σύγκλιση, αλλά και την υπάρχουσα συνοχή στο εσωτερικό της ενιαίας αγοράς. Ιδιαιτέρως θέλω να αναφερθώ στο παράδειγμα της εισόδου στην ζώνη Σέγκεν της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, καθώς πρόκειται για χώρες εκτός Ευρωζώνης, με πολύ χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές και ιδιαίτερα η Βουλγαρία, με πολύ χαμηλό επίπεδο ελέγχου ποιότητας εμπορευμάτων και αγαθών. Κάτι που σημαίνει απειλή για την ελληνική οικονομία και την εφοδιαστική αλυσίδα. Η Ενιαία Αγορά μήπως πρέπει να διέπεται και από ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο σε φορολογικό και ελεγκτικό επίπεδο.

Εδώ πρέπει να θυμίσω τα δύσκολα χρόνια της Ελλάδας τα τελευταία 15 χρόνια. Οι παρενέργειες της χρηματοπιστωτικής κρίσης που βιώσαμε είναι ακόμη ορατές. Ακόμη και σήμερα η χώρα παλεύει να βρει το βηματισμό της και να επανέλθει στην προ κρίσης εποχή. Οι πολίτες πλήρωσαν το μάρμαρο πολύ ακριβά.

Η έκθεση σας κύριε Letta επικεντρώνεται στο πώς η Ενιαία Αγορά μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για την ανάκαμψη και τη βιώσιμη ανάπτυξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.Κινείται σε τρεις στρατηγικούς στόχους τη δίκαιη πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, τη διεύρυνση της Ένωσηςκαι την ασφάλεια, με όλους αυτούς τους στόχους να συνεπάγονται σημαντικές χρηματοδοτικές ανάγκες. Βασικό πρόβλημα λοιπόν για την επίτευξη των ως άνω στόχων είναι η χρηματοδότησή τους. Η ύπαρξη μεγάλου χρηματοδοτικού κενού είναι εμφανής και θα πρέπει να βρεθεί τρόπος για την κάλυψή του.

Θέλουμε περισσότερη ενιαία αγορά.

  • - Στην ενέργεια: Το υψηλό κόστος ενέργειας μετά την απώλεια του ρωσικού αερίου, οι αποκλίσεις, στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας ανάμεσα στα 27 κράτη-μέλη της Ε.Ε. που είναι ενίοτε μεγάλες, αναδεικνύει την ανάγκη για κοινή αντιμετώπιση των ενεργειακών ζητημάτων. Ακόμη δεν έχει γίνει τίποτα.
  • Στις τηλεπικοινωνίες: ο σημερινός κατακερματισμός των παρόχων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών σε 27 εθνικές αγορές αποβαίνει εις βάρος του καταναλωτή
  • Εσείς κύριε Λέττα έχετε χαρακτηρίσει καταστροφικό τον κατακερματισμό στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες στην Ευρώπη, μια κατάσταση που ενθαρρύνει την αναζήτηση τέτοιων υπηρεσιών στις ΗΠΑ.
  • η πολιτική της διεύρυνσης της ΕΕ, η οποία δεν πρέπει να θέτει εν αμφιβόλω την μέχρι σήμερα επιτευχθείσα συνοχή, ούτε την προοπτική της.
  • η άμυνα, είναι κάτι το νέο στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα

Θα ήθελα να σταθώ λίγο περισσότερο στη στην πράσινη μετάβαση. Καταλαβαίνω και συμμερίζομαι την ευαισθησία μας για το περιβάλλον.

Η Ευρώπη αποφάσισε να γίνει ο κύριος υπέρμαχος της πράσινης μετάβασης, χωρίς να είναι γνωστά ούτε ο χρόνος ούτε το κόστος που θα απαιτηθεί. Οι πολίτες της Ευρώπης εντωμεταξύ πληρώνουν το κόστος αυτό και σε αρκετές περιπτώσεις ακριβά.

Ωστόσο μόλις χτες οι ΗΠΑ αποχώρησαν από τη Συμφωνία για το κλίμα. Με τις ΗΠΑ να είναι ο δεύτερος ρυπαντής μετά την Κίνα.

Τι σημαίνει η έξοδος των ΗΠΑ από τη συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα; Και μάλιστα "άμεσα" θεωρώντας την άδικη και μονόπλευρη.

Πως θα συμπεριφερθεί από εδώ και πέρα η ΕΕ;

Κλείνοντας θα συμφωνήσω ότι η ενιαία αγορά είναι μια σημαντική κατάκτηση που όμως 30 χρόνια μετά δεν έχει ολοκληρωθεί. Πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά.

Για την Ελλάδα κύριε Λέττα είναι σημαντική η πρόταση σας για τη δημιουργία ad hoc ταμείου που θα βοηθήσει τα υφιστάμενα κ-μ να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της διεύρυνσης. Όμως εξίσου σημαντικές είναι υφιστάμενες πολιτικές σημαντικές για την Ελλάδα. Εν όψει της αναθεώρησης της Πολιτικής Συνοχής και της ΚΑΠ και της έναρξης διαπραγματεύσεων για το επόμενο ΠΔΠ (Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο) που αναμένονται τον Ιούλιο 2025θεωρούμε ότι πέραν της πρόβλεψης για τη σύσταση ad hoc ταμείουθα πρέπει να αυξηθεί η χρηματοδότηση για την Πολιτική Συνοχής και την ΚΑΠγια την άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων των οικονομιών των κρατών μελών που δυστυχώς εξακολουθούν να υπάρχουν.»


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ