close search results icon

Τι εννοεί ο Καρασμάνης; ποιος προσπαθεί να φρενάρει τα μεγάλα έργα στον Νομό Πέλλας;

Τι εννοεί ο Καρασμάνης; ποιος προσπαθεί να φρενάρει τα μεγάλα έργα στον Νομό Πέλλας;

Η εξέλιξη με την κατασκευή του αρδευτικού δικτύου του Φράγματος Αλμωπαίου είναι απογοητευτική και έγινε γνωστή από μια ανακοίνωση του πρώην υπουργού και βουλευτή Πέλλας, Γιώργου Καρασμάνη. 

Ο κ. Καρασμάνης, που χρόνια ολόκληρα προωθεί το εν λόγω έργο "αποκάλυψε" ουσιαστικά, πριν από λίγες ημέρες, ότι οι ενδιαφερόμενες εταιρείες για την κατασκευή του έργου, όλος περιέργως, τραβήχτηκαν πίσω την τελευταία στιγμή και δεν κατέθεσαν προσφορές για το Αρδευτικό Δίκτυο του Φράγματος Αλμωπαίου, τη στιγμή που για άλλα 5 (σε σύνολο 6 παρόμοια έργα) κατατέθηκαν προσφορές. Ο βουλευτής Πέλλας κατακρίνει αυτή τη στάση των εταιρειών -που δεν είναι τυχαίες εταιρείες- ενώ εμμέσως πλην σαφώς υπογραμμίζει ότι κάποιοι επιχειρούν να φρενάρουν τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης για τα μεγάλα έργα στον Νομό Πέλλας. Ένα από τα μεγάλα έργα, βεβαίως στον Νομό Πέλλας σαφώς και είναι ο δρόμος Έδεσσας - Θεσσαλονίκης για τον οποίο επίσης έχουν γίνει ανακοινώσεις. 

Θα πρέπει να ανησυχούμε; Διότι η παραπάνω εξέλιξη του φράγματος, τα όσα υπογραμμίζει ο πρώην πολύπειρος υπουργός αλλά και η περίεργη "αφωνία" των υπόλοιπων βουλευτών της Πέλλας για τον άγονο διαγωνισμό μας βάζει σε σκέψεις! Όλοι θα έστελναν δελτίο τύπου στην περίπτωση κατάθεσης προσφορών, τώρα τι έγινε; Μόνον ο Καρασμάνης το αντιλήφθηκε; Σίγουρα όχι! 

Θυμίζουμε την ανακοίνωση του Γιώργου Καρασμάνη

Κατάπληξη προκαλεί η ¨έλλειψη ενδιαφέροντος¨ από πλευράς κατασκευαστικών εταιριών για το αρδευτικό δίκτυο του Φράγματος Αλμωπαίου ποταμού, με συνέπεια ο διαγωνισμός για το έργο να κηρυχθεί άγονος.

Εγείρονται δε τεράστια ερωτηματικά και απορίες, δεδομένου ότι ο διαγωνισμός που προκήρυξε το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο πλαίσιο του προγράμματος Ύδωρ 2.0, για την κατασκευή 6 μεγάλων αρδευτικών έργων σε ολόκληρη τη Χώρα, παρείχε όλα τα εχέγγυα και τις προϋποθέσεις ως ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα επένδυση:


Έλαβαν μέρος, μέχρι το τελικό στάδιο της υποβολής οικονομικών προσφορών, οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρίες της Χώρας ( ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, METLEN Μυτιλιναίος, THALIS, ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ, ΕΡΜΩΝ, Γκολιόπουλος ΑΤΕ, SAUR).

Ο φάκελος του έργου, αλλά και η οικονομοτεχνική μελέτη, καταρτίστηκαν από τη διεθνούς αναγνώρισης και αξιοπιστίας εταιρία Deloitte και κατατέθηκε στην Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ. Στη συνέχεια δε, εγκρίθηκε από την Διϋπουργική επιτροπή υπό την προεδρία του Αναπληρωτή Υπουργού Νίκος Παπαθανάσης - Nikos Papathanasis με την συμμετοχή του Υπουργού Theodoros Skylakakis.

Ο προϋπολογισμός του αρδευτικού δικτύου του Φράγματος Αλμωπαίου έφθανε στα 115 εκατ. ευρώ (στο σύνολο 850 εκατ. ευρώ και για τα 6 έργα). Να σημειωθεί δε, ότι τα 34.500.000 ευρώ ήταν από το ταμείο ανάκαμψης, τα οποία – μετά την ¨έλλειψη ενδιαφέροντος¨, προφανώς θα δοθούν σε άλλα έργα. Τυχαίο;

Το σύνολο της τοπικής κοινωνίας, στήριξε και στηρίζει το μεγαλόπνοο αυτό έργο ζωής για το Νομό, που με την ολοκλήρωσή του (Φράγμα + αρδευτικό δίκτυο) θα αρδεύσει 140.000 στρέμματα καλλιεργήσιμης γης, θα στηρίξει 25.000 αγρότες της Πέλλας, θα δημιουργήσει δεκάδες θέσεις εργασίας και η λίμνη – φράγμα θα τονώσει περαιτέρω την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, ενώ θα συμβάλλει καθοριστικά στην αντιμετώπιση της λειψυδρίας, και της κλιματικής κρίσης.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, όταν ήρθε η ώρα των τελικών (δεσμευτικών) προσφορών, οι κατασκευαστικές εταιρίες έδωσαν προσφορές για τα 5 από τα 6 έργα (σε Λασίθι, Μεσσηνία, Λάρισα- Καρδίτσα, Ξάνθη, Καρδίτσα) και - ¨περιέργως¨ (;) - αδιαφόρησαν πλήρως για το αρδευτικό δίκτυο του Φράγματος Αλμωπαίου στην Πέλλα και δεν έδωσαν καμία προσφορά.

Ενώ μέχρι την παραμονή της 30ης Σεπτεμβρίου – προθεσμίας της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών – διαβεβαίωναν ότι θα καταθέσουν και για το Φράγμα του Αλμωπαίου. Η δε - εκ των υστέρων - επίκληση ότι το έργο ήταν ¨οριακό¨ από πλευράς κόστους, σε καμία περίπτωση δεν ευσταθεί, δεδομένου ότι και για τα άλλα πέντε έργα τα ίδια έλεγαν.

Πέραν δε τούτου, να υπογραμμιστεί ότι από τον Φεβρουάριο του 2023 οπότε ξεκίνησαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες, κατέθεσαν τα νομοποιητικά τους έγγραφα και συμμετείχαν στον ανταγωνιστικό διάλογο χωρίς να υπάρξει κανένα πρόβλημα. Ενώ και στην φάση Β.1 του Διαγωνισμού κλήθηκαν οι προεπιλεγέντες στο διάλογο προκειμένου να αποσαφηνισθούν οι νομικές\τεχνικές και οικονομικές πτυχές του έργου.

Σε ότι αφορά στην άλλη προβαλλόμενη ¨δικαιολογία¨, ότι καθυστέρησαν τα δημοτικά συμβούλια Πέλλας και Σκύδρας να εγκρίνουν την παραχώρηση των γεωτρήσεων και ότι αυτό φόβισε τις εταιρείες και, ακόμη, ότι το νερό δεν θα ήταν επαρκές για να τροφοδοτήσει το αρδευτικό δίκτυο μέχρι να κατασκευαστεί ο ταμιευτήρας του φράγματος, αυτά είναι – επιεικώς - ¨προφάσεις εν αμαρτίες¨, δεδομένου ότι, στελέχη του Υπουργείου μαζί με εκπροσώπους των εταιρειών ήρθαν τον Οκτώβριο του 2023 στην Πέλλα για επιτόπια έρευνα, ενημερώθηκαν, και διαπίστωσαν ιδίοις όμμασιν την κατάσταση.

Συνεπώς…

Η ακατανόητη αυτή εξέλιξη, πέραν των τεράστιων ερωτημάτων για το τί ώθησε τις εταιρείες να τηρήσουν τη συγκεκριμένη στάση, αυτή, συνιστά και μια γενικότερα ανησυχητική εξέλιξη για το όλο έργο του Φράγματος Αλμωπαίου το οποίο, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Kyriakos Mitsotakis είχε εξαγγείλει και δεσμευτεί για αυτό τον Οκτώβριο του 2022 κατά την επίσκεψη του στην Πέλλα.

Γι’ αυτό και μετά τις εξελίξεις αυτές, ο Γιώργος Καρασμάνης είχε αλλεπάλληλες συναντήσεις με Γενικούς Γραμματείς, υπηρεσιακά στελέχη , τεχνικούς συμβούλους αλλά και συναρμόδιους Υπουργούς, οι οποίοι του δήλωσαν ότι αναγνωρίζουν τις πολύχρονες προσπάθειες και την απόλυτη ταύτισή του σε όλα τα επίπεδα με το Φράγμα Αλμωπαίου και την τεράστια αναπτυξιακή, οικονομική, περιβαλλοντική σημασία του έργου για την Πέλλα. Και ότι είναι αποφασισμένοι να το εντάξουν σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα με χρήματα του ΠΔΕ - ΣΔΙΤ και κοινοτικούς πόρους για την κατασκευή του.

Ο πρώην Υπουργός, τους επισήμανε ότι, για την επίλυση του προβλήματος και για να ξεπεραστεί το αδιέξοδο, οι μόνες ενδεδειγμένες λύσεις είναι να μη κηρυχτεί άγονος ο διαγωνισμός ως προς τον Αλμωπαίο, και να δοθεί μια μικρή παράταση για να κληθούν οι εταιρείες σε διαβούλευση για να καταθέσουν τις προσφορές τους.

Σε διαφορετική περίπτωση η ένταξη της κατασκευής του έργου - όπως προτείνουν - σε νέο πρόγραμμα, να γίνει με ταχείες διαδικασίες, ώστε μέσα στο 2025 να ξεκινήσουν οι εργασίες και το έργο να ολοκληρωθεί στα μέσα του 2026, όπως αρχικά προβλεπόταν.

Σε κάθε περίπτωση, ο Γιώργος Καρασμάνης δηλώνει αποφασισμένος, να μην αφήσει να πάνε χαμένοι αγώνες ετών. Δεσμεύεται ότι, ο λαός της Πέλλας που επί σειρά ετών τον τιμά με την εμπιστοσύνη και την ψήφο του, θα έχει συνεχή και πλήρη ενημέρωση για όσα συνέβησαν και συμβαίνουν. Θα παρακολουθεί καθημερινά και εκ του σύνεγγυς όλες τις διαδικασίες για την επαναπροκήρυξη του έργου, που για αυτόν αποτελεί έργο ζωής.

Το Φράγμα Αλμωπαίου ποταμού και το αρδευτικό του δίκτυο θα γίνουν πράξη, μέσα σε αυτήν την τετραετία. Σε πείσμα όλων εκείνων που επιχειρούν να ¨φρενάρουν¨ τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης - όχι μόνο αυτήν για το Φράγμα, αλλά και άλλες δεσμεύσεις που αφορούν τον Νομό μας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ