Δίκη για Μάτι: «Δεν υπήρξε εναέρια επιτήρηση πουθενά»
Λιμενικό και πολιτική προστασία, πιάστηκαν στον ύπνο.
Σοβαρές ευθύνες και αργά αντανακλαστικά στην Πυροσβεστική και στο Λιμενικό απέδωσε στη δίκη για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι ο πραγματογνώμονας και πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής Ανδριανός Γκουρμπάτσης. Στην κατάθεσή του ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου, ο πραγματογνώμονας επανέλαβε πολλές φορές ότι έπρεπε να είχε δοθεί εντολή εκκένωσης μέχρι τις 17.30 ενώ μετά έπρεπε να δοθεί εντολή διάσωσης.
Επίσης, επισήμανε ότι παρά τον κίνδυνο Νο 4 που υπήρχε δεν έγινε εναέρια επιτήρηση όπως θα έπρεπε.
Εισαγγελέας: Για την οργανωμένη προληπτική απομάκρυνση, λέτε ότι δεν χρειαζόταν καν εισήγηση για να διαταχθεί;
Μάρτυρας: Ναι
Εισαγγελέας: Και ποιο είναι το αρμόδιο όργανο;
Μάρτυρας: Επειδή εμπλέκονται δύο Δήμοι, ήταν η περιφέρεια.
Εισαγγελέας: Ποια ήταν η κατάλληλη στιγμή για να γίνει;
Μάρτυρας: Το λιγότερο μέχρι 17.30, γιατί τότε άρχισε να σπάει η πυρκαγιά (προς Βουτζά και Μάτι), ειδικά με δεδομένο πως 18.05 η φωτιά ήταν στον Βουτζά.
Εισαγγελέας: Αλλά η απομάκρυνση είναι προληπτική.
Μάρτυρας: Ακριβώς. Είναι προαιρετική (..) και να έκαναν, δεν υπάρχει σχεδιασμός, που θα τους μάζευαν πως θα το οργάνωναν;
Σε σχόλιο της Πολιτικής Αγωγής ότι στις 16.41 έχει κληθεί η πυροσβεστική, και αν η πυρκαγιά θα μπορούσε να διαπιστωθεί νωρίτερα αν υπήρχαν μέσα επιτήρησης, ο μάρτυρας απάντησε καταφατικά.
«Ναι, αυτή είναι η στόχευση της εναέριας επιτήρησης. Να εντοπιστεί και να κινητοποιηθούν άμεσα μέσα για να μην λάβει έκταση» είπε, σημειώνοντας ότι «και άλλες περιοχές είχαν κίνδυνο 4. Δεν υπήρξε εναέρια επιτήρηση πουθενά».
Πολιτική Αγωγή: Η πυροσβεστική είχε δικό της αεροσκάφος που θα μπορούσε να κάνει εναέρια επιτήρηση;
Μάρτυρας: Έχει έξι. Είναι θέμα επιχειρησιακού σχεδιασμού να ενταχθούν. Θεωρώ ότι δεν είχαμε επαρκές προσωπικό για να κάνουν εναέρια επιτήρηση.
Ο μάρτυρας σε άλλο σημείο υποστήριξε ότι θεωρεί πως ο τότε υπουργός Προ.Πο., Νίκος Τόσκας, «παρενέβαινε επιχειρησιακά», ωστόσο όπως είπε αυτό αποτελεί ένα δικό του συμπέρασμα.
Εισαγγελέας: Η παρουσία πολιτικής ηγεσίας συνηθίζεται στο ΕΣΚΕ;
Μάρτυρας: Μπορούν να παρίσταται αλλά όχι να παρεμβαίνουν επικοινωνιακά. Άκουσα τον κ. Φωστιερη να λέει (σ.σ. για τα εναέρια), να μιλήσω με τον υπουργό να σου πω. Ο κ. Τόσκας όμως θεωρώ ότι παρενέβαινε επιχειρησιακά.
Εισαγγελέας: Εδώ πού παρενέβη ο κ. Τόσκας;
Μάρτυρας: Στο πού θα πάνε τα εναέρια.
Εισαγγελέας: Εκ του νόμου δεν προβλέπεται να υπάρχει ο υπουργός. Είναι επιτρεπτό ο διοικητής να υπακούσει σε εντολές ή οφείλει να μεταφέρει τις δικές του γνώσεις;
Μάρτυρας: Κανονικά δεν οφείλουν να υπακούσουν. Στην πράξη όμως, όποιος δεν υπακούσει αποστρατεύεται.
«Λιμενικό και Πολιτική Προστασία πιάστηκαν στον ύπνο»
Όσον αφορά το Λιμενικό, ο μάρτυρας επισήμανε ότι το λιμενικό Ραφήνας ειδοποιήθηκε από τουρίστες που κάλεσαν το αντίστοιχο 112 της χώρας τους, ενώ αναφέρθηκε και στο ότι επετράπη στο πλοίο «Εύβοια Σταρ» να πιάσει λιμάνι και να αποβιβάσει τουλάχιστον 400 οχήματα.
Πολιτική Αγωγή: Στις 17.30 όφειλε να ειδοποιηθεί το Λιμενικό;
Μάρτυρας: Το Λλιμενικό της Ραφήνας ειδοποιήθηκε από ιδιώτη στις 18.50. Δανοί τουρίστες ειδοποίησαν. Το Λιμενικό όφειλε να είναι και αυτοί σε ετοιμότητα. Άργησε να κινητοποιηθεί πάρα πολύ. Αλλά είχαν σχολάσει οι λιμενικοί όταν έγιναν όλα αυτά. Το Λιμενικό είναι γεγονός πως πιάστηκε στον ύπνο κι αυτό.
Πολιτική Αγωγή: Επιχείρηση διάσωσης έγινε;
Μάρτυρας: Τη δουλειά την έκαναν οι ιδιώτες. Το Λιμενικό άργησε να κινητοποιηθεί παρά πολύ. Και έκαναν και το έγκλημα να αφήσουν το «Εύβοια Σταρ» να πιάσει λιμάνι στη Ραφήνα. Με 400 αυτοκίνητα μέσα.
Πολιτική Αγωγή: Το πρωί έγινε πολύ επιτυχημένη διάσωση από το λιμενικό στην Κινέττα. Το ότι δεν επαναλήφθηκε αυτό στο Μάτι πού το αποδίδετε;
Μάρτυρας: Καταρχήν δεν υπήρχε ενημέρωση από την Πολιτική Προστασία. Πιάστηκαν στον ύπνο. Οι λιμενικοί δεν είχαν δύναμη.
πηγή: efsyn.gr
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
-
Υπουργείο Υγείας: Προκηρύσσονται 324 θέσεις γιατρών σε όλη την Ελλάδα
23 Νοεμβρίου 2024 -
Βασίλης Τολιόπουλος...ένας πραγματικός ηγέτης
23 Νοεμβρίου 2024 -
Κακοκαιρία: Επι ποδός η ΠΕ Πέλλας
23 Νοεμβρίου 2024
ΣΧΟΛΙΑ