close search results icon

Φράγμα Αλμωπαίου: η Τζάκρη, ο Σταμενίτης και ο…Σταματέλλος!

Φράγμα Αλμωπαίου: η Τζάκρη, ο Σταμενίτης και ο…Σταματέλλος!

Παρακολουθώντας τη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο της περασμένης Δευτέρας στη Σκύδρα, με θέμα το φράγμα Αλμωπαίου και συγκεκριμένα για το αρδευτικό δίκτυο που θα κατασκευαστεί κατάντι του ταμιευτήρα θυμήθηκα τη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ της Πέλλας που άσκησε κριτική προς τον υφυπουργό, κ. Σταμενίτη λέγοντας το εξής: «Ο παραλογισμός για το Φράγμα Αλμωπαίου συνεχίζεται. Προγραμματίζονται τα αρδευτικά δίκτυα χωρίς κανένα προγραμματισμό για το ίδιο το φράγμα».

Συγκεκριμένα η κα Τζάκρη είχε τονίσει:

Πρώτον: Δεν υποβλήθηκε κανένα αίτημα για την κατασκευή του φράγματος του Αλμωπαίου (έστω και τμηματικά) στο πλαίσιο της πρόσκλησης για τη Δράση 4.3.1 «Υποδομές Εγγείων Βελτιώσεων», του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2022, η οποία έληξε στις 9/2/24. Είναι άγνωστο πλέον, πως θα κατασκευαστεί το φράγμα του Αλμωπαίου καθώς το αρμόδιο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μιλά αόριστα, χωρίς να ενημερώνει ούτε για το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου, ούτε για την κατασκευαστική δαπάνη, ούτε για το χρηματοδοτικό εργαλείο που θα μπορούσε να ενταχτεί.

Δεύτερον: Αναφορικά με τα συνοδευτικά αρδευτικά του έργου, το αρμόδιο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ενημερώνει ότι έχουν ενταχθεί στο Πρόγραμμα ΥΔΩΡ 2.0 και θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με τη μορφή ΣΔΙΤ, με το χρόνο κατασκευής του έργου να εκτιμάται στα 4 έτη και τη συνολική κατασκευαστική δαπάνη να ανέρχεται στα 142,6 εκ. €, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.

Ωστόσο, είχε επισημάνει η Θεοδώρα Τζάκρη, τα συνοδευτικά αρδευτικά έργα του Φράγματος Αλμωπαίου είναι το δεύτερο μέρος του έργου και για να λειτουργήσουν πρέπει να ολοκληρωθεί το πρώτο μέρος που αφορά στην κατασκευή του ταμιευτήρα του φράγματος που θα συλλέγει το νερό, το οποίο στη συνέχεια με τα αρδευτικά δίκτυα θα μεταφερθεί για να καλύψει τις αρδευτικές ανάγκες της πεδιάδας των Γιαννιτσών.

«Ξεκινάμε δηλαδή από το τέλος χωρίς να έχουμε εξασφαλίσει την αρχή» κατέληγε στη δήλωση της.

Νωρίτερα της δήλωσης της είχε προηγηθεί η απάντηση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με υπογραφή του κ. Σταμενίτη. Ενημέρωνε σχετικά τα εξής:

H αρμόδια Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Άμεσων Ενισχύσεων και Τομεακών Παρεμβάσεων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠ.Α.Α.Τ.) έχει πρόσφατα εκδώσει την αριθ. πρωτ: 4/03-01-2024 (ΑΔΑ: 9ΣΔ84653ΠΓ-ΟΧ0) πρόσκληση του Γενικού Γραμματέα Ενωσιακών Πόρων & Υποδομών, για την υποβολή προτάσεων στο πλαίσιο της Δράσης 4.3.1 «Υποδομές Εγγείων Βελτιώσεων», του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (Π.Α.Α.) 2014-2022, με ημερομηνία λήξης υποβολής προτάσεων την 09η /02/2024. Η πρόσκληση αφορά την κατασκευή έργων εγγείων βελτιώσεων, συνολικής συγχρηματοδοτούμενης δημόσιας δαπάνης 124.000.000,00 ευρώ, με ελάχιστο προϋπολογισμό των υποβαλλόμενων πράξεων το ποσό των 2.200.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.). 

Σύμφωνα με την ανωτέρω πρόσκληση, για τις πράξεις των οποίων το οικονομικό αντικείμενο υπερβαίνει τα 40 εκατ. ευρώ πλέον Φ.Π.Α. και δε δύναται να ολοκληρωθούν εντός της περιόδου επιλεξιμότητας του Π.Α.Α. 2014-2022, θα ληφθεί μέριμνα ώστε να μεταφερθούν ως ανειλημμένες υποχρεώσεις στις αντίστοιχες παρεμβάσεις του Στρατηγικού Σχεδίου ΚΑΠ 2023 2027. Στην εν λόγω πρόσκληση θα είναι δυνατή η υποβολή σχετικού αιτήματος από το δυνητικό δικαιούχο για την κατασκευή του φράγματος του Αλμωπαίου και εφόσον πληροί τις απαραίτητες προϋποθέσεις, θα ακολουθήσει η αξιολόγηση της πρότασης, προκειμένου στη συνέχεια η προτεινόμενη πράξη να ενταχθεί στο Π.Α.Α. 2014-2022. 

Σχετικά με τα συνοδευτικά αρδευτικά έργα, έχει ενταχθεί στο ΥΔΩΡ 2.0 και θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το έργο ΣΔΙΤ (Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) υπό την ονομασία «ΑΡΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΛΜΩΠΑΙΟΥ ΜΕΣΩ ΣΔΙΤ», το οποίο αφορά στην άρδευση της πεδιάδας Γιαννιτσών έκτασης 120.440 στρεμμάτων μέσω της ανάπτυξης κλειστού αρδευτικού δικτύου υπό πίεση συνολικού μήκους 790χλμ. Για την μεταφορά του αρδευτικού νερού προβλέπεται να κατασκευασθεί αγωγός μεταφοράς από το φράγμα Αλμωπαίου. Ο αγωγός εντός της αρδευόμενης περιοχής θα διακλαδίζεται για να τροφοδοτήσει το σύνολο των 12 αρδευτικών ζωνών (ανεξάρτητα αρδευτικά υπο-δίκτυα). Διευκρινίζεται ότι ο αγωγός μεταφοράς από το φράγμα αποτελεί μέρους του έργου του ΣΔΙΤ. Οι αγωγοί μεταφοράς θα είναι υπόγειοι κλειστοί υπό πίεση 3,5-4Atm, θα οδεύουν κατά μήκος του υφιστάμενου οδικού δικτύου και θα καταλήγουν στα έργα κεφαλής κάθε αρδευτικής ζώνης, στις 12 δεξαμενές αναρρύθμισης και στα αντίστοιχα 12 αντλιοστάσια τροφοδοσίας. Οι θέσεις των έργων κεφαλής έχουν επιλεχτεί σε υψηλά σημεία κάθε ζώνης ή κεντροβαρικά. Οι δεξαμενές - 2 προτείνονται ανοικτές τραπεζοειδείς, διαμορφούμενες με εκσκαφές, επιχώσεις, και με στεγανοποίηση. 

Η συνολική κατασκευαστική δαπάνη του έργου ΣΔΙΤ ανέρχεται στο ποσόν των 142.600.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%. Ο σχεδιασμός του ΥΠ.Α.Α.Τ. περιλαμβάνει την ανακήρυξη προσωρινού Αναδόχου εντός της άνοιξης του 2024 και την υπογραφή της Σύμβασης Σύμπραξης στο τέλος του 2024. Ο χρόνος κατασκευής του έργου μαζί με την δοκιμαστική λειτουργία εκτιμάται στα 4 έτη. Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ

fragma1.png
fragma2.png

Την περασμένη Δευτέρα στον Δήμο Σκύδρας αλλά και λίγο νωρίτερα στον Δήμο Πέλλας τα Δημοτικά Συμβούλια ψήφισαν (με τις όποιες παρατηρήσεις) τα προσχέδια των αρδευτικών δικτύων και πράγματι δεν έγινε καμία αναφορά περί φράγματος και χρονοδιαγράμματος κατασκευής του ταμιευτήρα. Έλα όμως που ένας δημοτικός σύμβουλος, ο κ. Σταματέλλος «ξεστόμισε» αυτή την ανησυχία του, προβληματισμό, απορία όπως θέλετε πείτε το λέγοντας μεταξύ άλλων: «γιατί να γίνει πρώτα το αρδευτικό και όχι το φράγμα» για να προσθέσει: «και αν δεν γίνει το φράγμα;». 

Δεν ξέρουμε αν υιοθετούσε τη στάση της κας Τζάκρη (δεν ανήκει και στον χώρο της για να έχει πολιτική γραμμή) ή εξέφραζε τις δικές του ανησυχίες, να όμως που σημείωσε μια αλήθεια. Αν δεν γίνει το φράγμα λοιπόν, ή αν θα καθυστερήσει πάρα πολύ τι θα γίνει με την άρδευση και τα αρδευτικά τέλη του νέου δικτύου; Διότι πάλι στη Σκύδρα εκφράστηκε η ανησυχία ότι μέχρι να έρθει το «δωρεάν» νερό του φράγματος το ρεύμα που θα ξοδευτεί από τις γεωτρήσεις για να τροφοδοτήσει τις 12 δεξαμενές αναρρύθμισης θα είναι... «περισσότερο». Στο ΔΣ της Σκύδρας (δείτε εδώ), μάλιστα, ακούστηκε ότι κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου δεν υπάρχει κάποιο όφελος για τον Δήμο (κατ’ επέκταση για τους αγρότες).

Να λοιπόν που το φράγμα, αυτό το σπουδαίο έργο μέσα στο «σπίτι» μας πρέπει να μας γίνει περισσότερο οικείο, πρέπει να μελετηθεί από κάθε σύμβουλο και αρμόδιο, πρέπει οι Δήμαρχοι να μην το θεωρούν κάτι «ξένο» ή τουλάχιστον «αλλουνού έργο» οπότε... δεν πολυασχολούμαστε. Και επιπλέον επιμένω και ξαναλέω… κάτι που ούτε η Τζάκρη, ούτε ο Σταμενίτης, ούτε ο Σταματέλλος ούτε κανένας δεν θέλει να πει, πλην του μοναδικού Πεφτούλιου Κακουλίδη…γιατί δεν το αναγάγουμε σε φράγμα πολλαπλού σκοπού!


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ