close search results icon

Η φοροδιαφυγή δεν πατάσσεται με το κυνήγι του τύπου αλλά με το κυνήγι της ουσίας

του Ηλία Χατζηγεωργίου.

*Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Ο Ιούνιος πλησιάζει στο τέλος του, αλλά μας επιφυλάσσει ένα extra τριήμερο για εμάς που ακόμα νιώθουμε άνθρωποι του πνεύματος. Βέβαια δεν ξέρουμε αν όλοι οι συνάδελφοι θα τιμήσουν την ημέρα του αγίου πνεύματος, όμως σίγουρα θα την τιμήσει το δημόσιο και ο τραπεζικός τομέας. Σε κάθε περίπτωση, για όποιον την τιμήσει την ημέρα, είναι μία καλή ευκαιρία φόρτισης, πριν από τη δύσκολη τελική ευθεία, που είναι τόσο μεγάλη και συνεχόμενη που θυμίζει την περιβόητη ευθεία της Κατερίνης.

Όσον αφορά το θέμα των δηλώσεων, την εβδομάδα που μας πέρασε δόθηκε η αυτονόητη παράταση της προθεσμίας υποβολής των νομικών προσώπων. Η αρχική προθεσμία της 28ης Ιουνίου μεταφέρθηκε μαζί με αυτή των φυσικών προσώπων, άρα για την Παρασκευή 26 Ιουλίου.

Η εν λόγω παράταση της προθεσμίας υποβολής των νομικών προσώπων, συμπαρασύρει και τα φυσικά πρόσωπα που είναι ομόρρυθμα ή ετερόρρυθμα μέλη σε Ο.Ε ή Ε.Ε που τηρούν απλογραφικά βιβλία και η χρήση της έληξε στις 31/12/2023. Η προθεσμία υποβολής για αυτά τα φυσικά πρόσωπα μεταφέρεται αυτόματα για τις 16 Αυγούστου. Λέμε αυτόματα, γιατί δεν πρόκειται για καμιά γαλαντόμα προσφορά του υπουργείου οικονομικών και της ΑΑΔΕ, αλλά πρόκειται για απλή τήρηση του νόμου που προβλέπει ότι τα μέλη Ο.Ε και Ε.Ε που τηρούν απλογραφικά βιβλία, υποβάλλουν την δήλωση τους έως την 15η ημέρα του επόμενου μήνα υποβολής των νομικών προσώπων. Οι Ο.Ε και οι Ε.Ε με απλογραφικά βιβλία πήγαν Ιούλιο, άρα τα μέλη τους πάνε για 15 Αυγούστου που όμως είναι αργία, άρα μεταφέρεται για την επόμενη εργάσιμη 16η Αυγούστου.

Εργάσιμη; Λέμε τώρα, όμως για άλλη μία φορά συζητάμε για προθεσμίες που λήγουν Αύγουστο, έτσι για να μην χαλάσουμε το έθιμο που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια. Πολλοί από την άλλη αναρωτιούνται γιατί Παρασκευή 26 Ιουλίου και όχι Δευτέρα 29 Ιουλίου ή Τρίτη 30 Ιουλίου; Η απάντηση είναι απλή και διαχρονική… Για να υπάρξει η «η παράταση τελευταίας ευκαιρίας» που υπάρχει κάθε χρόνο, δηλαδή να υπάρχει το περιθώριο της πίεσης των extra 4 ημερών που θα μπορέσουν να γίνουν 4,5 αν επιλεχθεί η προθεσμία της 31ης Ιουλίου και ώρα 15.00 ή 17.00, κάτι που συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια. Γνωστές τακτικές δουλεμένες χρόνια…

Φυσικά αν πάλι υπάρχει πρόβλημα, θα υπάρξει η γνωστή θυσία του καλού υπουργείου για το καλό των φορολογουμένων, της παράτασης μέσα στον Αύγουστο, προκειμένου να αποφευχθούν τα πρόστιμα για τα οποία ευθύνη έχουν κατά κύριο λόγο οι «κακοί λογιστές που γκρινιάζουν και δεν κάνουν την δουλειά τους». Προφανώς και είναι κουβέντες που δεν βγάζουμε από το μυαλό μας, αλλά είναι κουβέντες που τις έχουμε ακούσει αρκετές φορές, μεταλλαγμένες ελαφρώς ανάλογα με το πρόσωπο που τις μεταφέρει και τις συνθήκες που υπάρχουν όταν τις λέει. Φυσικά όμως όταν φτάνουμε στο τέλος της διαδρομής, κανείς από τους αρμοδίους δεν αναφέρει ειλικρινά για τον χρόνο έναρξης της αλλά και τις συνθήκες που επικρατούσαν στην αρχή της διαδικασίας. Ίσως δεν το κάνουν επίτηδες, γιατί αν δεν ασχολείσαι με το σπορ, δεν ξέρεις τις λεπτομέρειες των συνθηκών που υπάρχουν. Βλέπεις λίγο την αφετηρία και λίγο το τέρμα, αγνοώντας ότι ενδιάμεσα υπήρχαν πάρα πολύ δύσκολα εμπόδια.

Ας αφήσουμε όμως το θέμα των δηλώσεων και να πάμε σε κάτι άλλο που επίσης μας απασχολεί συχνά πυκνά, έμμεσα ή άμεσα, το θέμα της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS. Το υπουργείο, πιστό στις συνήθειες να ξεκαθαρίζει κάποια πράγματα κατόπιν εορτής, εξέδωσε την εγκύκλιο Ε.2044/2024 που δίνει απαντήσεις σε κάποια από τα πολλά ερωτήματα που εύλογα είχαν γεννηθεί όλο αυτό το διάστημα. Μάλιστα, η εν λόγω εγκύκλιος κλείνει με ένα παράρτημα 22 ερωτήσεων. Εκτός όμως των 22 ερωτήσεων- απαντήσεων, μάθαμε επιτέλους ότι:

· Προς το παρόν, υποχρέωση διασύνδεσης έχουν μόνο όσοι έχουν λιανική, δηλαδή b2c και μάλιστα μόνο όσοι έχουν υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ ή κάνουν εθελοντική χρήση αυτών ή όσοι έχουν υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ και έχουν επιλέξει την χρήση παρόχου. Να θυμίσουμε ότι όσοι έχουν ΕΑΦΔΣΣ, θα πρέπει να τα αντικαταστήσουν έως τις 30/6 με ΦΗΜ ή με πάροχο τιμολόγησης.

· Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν υποχρέωση διασύνδεσης οι επιχειρήσεις που διενεργούν πωλήσεις b2c αλλά δεν ανήκουν στην παραπάνω κατηγορία. Δηλαδή δεν είναι υποχρεωμένη διασύνδεσης μία επιχείρηση που τιμολογεί νόμιμα από ERP ή πρόγραμμα τιμολόγησης χωρίς σήμανση. Το ίδιο ισχύει και για όσες επέλεξαν να έχουν πάροχο τιμολόγησης, αλλά δεν έχουν υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ.

· Οι επιχειρήσεις που κάνουν μόνο χονδρικές πωλήσεις , δηλαδή μόνο b2b, είναι ξεκάθαρα εκτός υποχρέωσης διασύνδεσης, κάτι που δεν περιμέναμε την εγκύκλιο να το μάθουμε. Για τις μεικτές επιχειρήσεις όμως, δηλαδή αυτές που έχουν b2b και b2c ταυτόχρονα, ξεκαθαρίστηκε ότι μπορούν να έχουν «ορφανό» POS, δηλαδή POS που δεν θα διασυνδεθεί με την ΦΗΜ, το οποίο όμως αυστηρά θα εξυπηρετεί τις ανάγκες της χονδρικής πώλησης ή των λιανικών πωλήσεων για τις οποίες δεν υπάρχει υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ.

· Αν παράτυπα χρησιμοποιηθεί μη διασυνδεδεμένο POS για πωλήσεις που ανήκουν στην κατηγορία διασύνδεσης , δηλαδή την πρώτη περίπτωση που αναφέραμε, τότε προβλέπεται πρόστιμο ύψους 10.000 ή 20.000 ευρώ ανάλογα με τα βιβλία που τηρεί η επιχείρηση. Το εν λόγω πρόστιμο ισχύει και για τις μικτές επιχειρήσεις, δηλαδή αν νόμιμα έχει «ορφανό» POS όμως από λάθος πληρωθεί σε αυτό συναλλαγή που ανήκει στην κατηγορία της αναγκαστικής διασύνδεσης.

· Εάν μεικτή επιχείρηση, έχει ένα μόνο POS, τότε είναι υποχρεωμένη να το διασυνδέσει με την ΦΗΜ ή με τον πάροχο. Για τις χονδρικές συναλλαγές που θα εισπράττει μέσω POS, θα πρέπει να χρησιμοποιεί τις οδηγίες της εγκυκλίου Ε.2010/2024. Επειδή όμως οι οδηγίες είναι παράλογες και κουραστικές, εμείς βρίσκουμε εξυπνότερο να αγοράσει ένα pos μόνο για την λιανική, δεδομένου ότι το ζήτημα ξεκαθαρίστηκε. Βέβαια προσοχή στο 10χίλιαρο ή στο 20χίλιαρο!!!

· Ξεκαθαρίζεται επίσης ότι μία επιχείρηση μπορεί να έχει «ορφανή» ΦΗΜ, αρκεί να έχει έστω μία συνδεδεμένη με POS. Αυτονόητο είναι όμως ότι η «ορφανή» ΦΗΜ θα μπορεί να χρησιμοποιείται μόνο για είσπραξη με μετρητά και όχι για είσπραξη με κάρτα, ακόμα και αν η επιχείρηση ανήκει στις μεικτές επιχειρήσεις. Το σημαντικό βέβαια σε αυτή την περίπτωση είναι ότι καταπέφτει η φημολογία των απομακρυσμένων προστίμων για τις «ορφανές» ταμειακές μηχανές, αρκεί να υπάρχει έστω μια συνδεδεμένη.

Εκτός από τα προαναφερόμενα βασικά στοιχεία, τα οποία βέβαια σχεδόν στο σύνολο τους μέχρι σήμερα παρέμεναν αναπάντητα ή είχαν μόνη απάντηση την γνωστή «λογική» που όμως γεννάει ανασφάλειες, η εγκύκλιος δίνει και άλλες απαντήσεις για ετεροχρονισμένες πωλήσεις, για τις συναλλαγές με προείσπραξη, για τις all in one συσκευές και όλα αυτά τα «περίεργα» που έχουν μπει στην ζωή μας το τελευταίο διάστημα και θα πρέπει να τα συνηθίσουμε. Είναι τόσες πολλές οι παράμετροι, που πραγματικά είναι πολύ εύκολο να χαθεί η μπάλα με τα ζητήματα της διασύνδεσης, της διαβίβασης κ.ο.κ. και μάλιστα τις περισσότερες, για να μην πούμε όλες τις φορές να γίνει εν αγνεία σου ή ακόμα και για τεχνικούς λόγους.

Βέβαια αν χαθεί η μπάλα, το πρόστιμο δεν είναι απλά τσουχτερό , είναι κάτι παραπάνω από εξωπραγματικό. Το κακό όμως δεν είναι το ύψος, αλλά ο λόγος επιβολής του. Δημιουργούνται άπειρες καταστάσεις όπου ο νομοθέτης γράφει κανονικά στα παλιά του τα παπούτσια την ουσία και τιμωρεί με εξωπραγματικά πρόστιμα τον τύπο. Είχαμε αναφέρει και σε παλαιότερα άρθρα ότι είναι σαν να κάνουμε αναβίωση του ΚΒΣ που στηρίζονταν στον τύπο και όχι στην ουσία, τον οποίο μάλιστα καταργήσαμε με «άνωθεν εντολή». Δυστυχώς από ότι φαίνεται δεν πέφτουμε έξω σε αυτό. Αν πέφταμε έξω δεν θα περιγράφαμε πριν τον παραλογισμό του 10χίλιαρου ή 20χίλιαρου, όταν έχει κοπεί κανονικά η απόδειξη αλλά έγινε το σφάλμα να εισπραχθεί από «ορφανό POS» .

Επίσης δεν θα ζούσαμε τον παραλογισμό του προστίμου για την μη διαβίβαση που προβλέπει επιβολή προστίμου του μισού ΦΠΑ επί των μη διαβιβασμένων αποδείξεων και επιβολή κλεισίματος του μαγαζιού για 2 έως 10 ημέρες. Όλα αυτά ανεξαρτήτως αν έχει αποδοθεί ή όχι το ΦΠΑ και ανεξαρτήτως ή όχι αν οι αποδείξεις έχουν συμπεριληφθεί κανονικά στα βιβλία. Πάει το μυαλό σας κάπου; Εμάς σε πολλές περιπτώσεις, με κυριότερη αυτή που απασχόλησε πρόσφατα την κοινή γνώμη με μαγαζί γνωστής αλυσίδας. Για το εν λόγω θέμα, θα χρησιμοποιήσουμε ατόφια την άποψη του καλού φίλου και συναδέλφου Νίκου Καραδημήτρη που διαβάσαμε στο Facebook, που μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους και η οποία λέει τα εξής:

"Το κατάστημα, από τις 15 Ιανουαρίου έως τις 12 Ιουνίου της φετινής χρονιάς, έκοψε, αλλά δεν διαβίβασε 21.100 αποδείξεις, αξίας 576.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 111.500 ευρώ.

Στην επιχείρηση επιβλήθηκε πρόστιμο 56.000 ευρώ, όπως προβλέπει ο νόμος, και στο κατάστημα μπήκε λουκέτο για 48 ώρες."

Συμπέρασμα : Στην Ελλάδα δεν μας ενδιαφέρει αν εκδίδεις αποδείξεις και πληρώνεις ΦΠΑ.

1. Θα σε κλείσουμε και ας έκοβες αποδείξεις.

2. Θα σε βάλουμε να πληρώσεις ξανά τον μισό ΦΠΑ και ας έχεις ήδη πληρώσει τον αρχικό.

3. Θα σε διαπομπεύσουμε ότι είσαι κλέφτης.

4. Και στο τέλος θα αφήσουμε στη μάζα να εννοείται ότι εσύ φταις για όλα τα κακά που μας έχουν βρει.

Συμπέρασμα 1 : Ας μην έκοβες τις αποδείξεις. Τότε δεν θα είχαμε κανένα λόγο να σε κλείσουμε !!! και να σου βάλουμε και πρόστιμο.

Συμπέρασμα 2 : Ενημέρωση. Οι αποδείξεις εσόδων λιανικής που εκδίδονται διαβιβάζονται στη πλατφόρμα myDATA από τους λογιστές για να ενημερωθεί η «κλειδωμένη» δήλωση ΦΠΑ. Το eSEND «δεν μας θέλει για παρέα».

Συμπέρασμα 3 : Πιο γραφικοί και από τη Σαντορίνη.

Κλείνοντας αντί επιλόγου θα θέσουμε ένα πολύ βασικό ερώτημα προς πάσα κατεύθυνση. Με όλα αυτά άραγε, θα πατάξουμε την φοροδιαφυγή ή στο τέλος θα καταφέρουμε εκτός από το να κλείσουμε τους μικρούς, να διώξουμε και τους μεγάλους; Γνώμη μας είναι ότι η φοροδιαφυγή δεν πατάσσεται με το κυνήγι του τύπου, αλλά με το κυνήγι της ουσίας…

Καλό τριήμερο σε όλους… Το πνεύμα ας τους φωτίσει…

(από το e-forologia.gr)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ